De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
AutoRAI
Fiscus 2001
PC Thuis
OS 2000
Prinsjesdag
Het Jaar '00
Souvenirs

Hoe bevalt
Nederland?

Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
TelegraafNet 
Speurders
Autotelegraaf
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
De Sterren 
AstroLink
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Woonkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Abonneer mij
Adverteren
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert


Terug

Praten met overledene
via digitale grafsteen

door Alex de Vries

ROTTERDAM - Digitaal rouwen wordt binnenkort mogelijk met de grafsteen van de toekomst. De Rotterdamse kunstenaar Jeroen Everaert heeft een liggende zerk ontworpen waarmee nabestaanden via een beeldscherm film- en geluidsfragmenten of foto's van de overledene kunnen opvragen.

Ook kunnen via het internet berichten aan bezoekers van het graf worden gestuurd. 'Praten' met de doden is zo in principe mogelijk. Bijvoorbeeld als iemand voor zijn overlijden voor bepaalde personen speciale antwoordteksten heeft laten programmeren.

"In principe zijn er veel mogelijkheden, afhankelijk van de kosten die iemand wil maken", aldus Everaert. Hierbij kan tegemoet worden gekomen aan zeer speciale wensen en die gaan soms heel ver.

"Zo informeerde een man bij mij of ik ook een aparte pagina kon maken voor zijn maîtresse. Via een geheime pincode zou zij dan allerlei pikante foto's van hem kunnen zien, waar zijn vrouw natuurlijk niets van mag weten."

Everaert, die op vakantie steevast plaatselijke begraafplaatsen bezoekt, wil met zijn ontwerp "wat meer entertainment" op de Nederlandse begraafplaatsen brengen. Hij speelt hiermee onmiskenbaar in op de toenemende individualisering.

De hypermoderne grafsteen kost maximaal ƒ35.000. De zerk is volgens Everaert "hooligan- en waterproof", waarbij gebruik is gemaakt van de pinautomatentechniek. "Je kunt met een hamer op het beeldscherm slaan zonder dat dit schade oplevert."

"Sinds de 17e eeuw toen de begraafplaatsen om hygiënische redenen uit de stadskernen werden geweerd, kennen we geen echte doodscultuur meer. Met mijn ontwerp wil ik weer meer mensen bij het onvermijdelijke betrekken", aldus de kunstenaar.

"Zonder iemand te willen kwetsen kun je rustig stellen dat in ons land dat de meeste rouwenden op bijvoorbeeld moederdag een bloemetje bij het graf leggen, en dat is het dan." En dat gaat radicaal veranderen, tenminste als het aan Everaert en grafsteenfabrikant Koninklijke Steenklip ligt.

"Je merkt dat directeuren van begraafplaatsen ook steeds commerciëler gaan denken. Die zien het idee wel zitten, want dat levert meer bezoek op. Alleen denk ik dat mensen in Staphorst of andere strenggelovige gemeenten minder enthousiast zullen zijn."

FOTO: RIK MESSEMAKER

 








dinsdag 27 februari 2001
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl