De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
Valentijn
AutoRAI
Fiscus 2001
PC Thuis
OS 2000
Prinsjesdag
Het Jaar '00
Souvenirs

Hoe bevalt
Nederland?

Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
TelegraafNet 
Speurders
Autotelegraaf
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
De Sterren 
AstroLink
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Woonkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Abonneer mij
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert


Terug

Niemeyer deed niets tegen
schadelijkheid Samson-shag

Van een onzer verslaggeefsters

ASSEN - Hoewel tabaksfabrikant Theodorus Niemeyer al sinds het midden van de jaren zeventig wist dat roken schadelijk voor de gezondheid was, is met die informatie nooit iets gedaan. Er werd bij de Groninger tabaksreus, momenteel in handen van de Amerikaanse multinational British American Tobacco, door directie en commissarissen wel gepraat over de schadelijkheid van het roken, maar er werd nooit actie ondernomen om een gezonder en veiliger product op de markt te brengen.

... twee zieke rokers ...
FOTO: PAUL VAN WEEL

Dat is althans het beeld dat naar buiten komt na de tweede en derde dag van het voorlopig getuigenverhoor van de Niemeyer-top voor de Assense rechtbank.

In het kader van een mogelijke aansprakelijkheidszaak namens twee doodzieke rokers worden in totaal vijf Niemeyer-topmannen onder ede gehoord door de rechtbank. De zieke rokers, Willem ter Schegget en Janet Andeweg, vinden dat zij door Niemeyer niet voldoende zijn gewaarschuwd tegen de gevaren van het roken en eisen een fikse schadevergoeding. De twee zijn begonnen met het roken van de door Niemeyer vervaardigde Samson-shag toen zij nog minderjarig waren.

Volgens hun advocaat Martin de Witte is gezondheid "geen onderwerp bij Niemeyer". "Niemeyer kan wel shag produceren met minder nicotine, maar dat doen ze niet. Dat is kwalijk", meent zijn collega mr. J. Roth. Maar getuige Jaap van der Wal, marketingdirecteur bij Niemeyer, verklaarde dat "100% van de Samson-rokers weet dat roken slecht is voor de gezondheid".

Getuige Menno Harms, sinds 1973 bedrijfsjurist bij Niemeyer en nu directiesecretaris, woonde zo'n "400 tot 500" vergaderingen bij van de directie en raad van commissarissen. Meestal deed hij ook de notulen, maar hij kon zich daar gisteren weinig meer van herinneren. "Er is mij niet bekend of er ooit binnen Niemeyer is gesproken over het verlagen van het nicotine- en teergehalte in Samson-shag." "Bovendien", meent Harms, "zijn wij deskundigen over tabak en geen artsen."

Hoewel hijzelf al sinds zijn jeugd wist "dat je niet moest roken", kon hij niet zeggen sinds wanneer Niemeyer erkent dat roken verslavend is. Ook kon hij zich niet herinneren of er ooit door de tabaksfabrikant onderzoek is gedaan naar de aanwezigheid van schadelijke stoffen in Samson en naar de relatie tussen roken en gezondheid. Hoewel er in directie- en commissarissenvergaderingen wel is gesproken over roken en de gezondheidsaspecten daarvan, kon Harms zich geen concrete acties herinneren van de top van het bedrijf om daarop het product Samson aan te passen. "Maar eind jaren tachtig werd op initiatief van de shagindustrie besloten het teer- en nicotinegehalte op de verpakking te vermelden." Halverwege het verhoor vraagt de wat gespannen Harms de rechter om een sanitaire stop. Die krijgt hij, maar hij verdwijnt eerst naar buiten, een filtersigaret tussen de lippen geklemd.

Vooral het verhoor van de Groningse hoogleraar marketing Leeflang was opmerkelijk. De getuige, president-commissaris bij Niemeyer, maakte de indruk nog een trein te moeten halen en kon zich veel dingen niet meer voor de geest halen. Zo stelde hij niet te weten wat het imago van Samson-shag is en op welke doelgroep Niemeyer hiermee mikt. "Dat weet ik zo niet. Is dit een openboektentamen ofzo? Die kennis ga ik hier echt niet reproduceren, want dan wordt het gissen", zo antwoordde hij op een vraag van advocaat De Witte. Dat is opvallend, omdat Leeflang zo'n 250 wetenschappelijke artikelen en vier boeken over marketing op zijn naam heeft staan. Vlak voor hij in 1995 aantrad als president-commissaris schreef hij vijf artikelen over de relatie tussen reclame en de verkoop van sigaretten.

Volgens de marketinggoeroe bijten zijn twee functies elkaar evenwel niet. "Ik ben geen marketingadviseur van Niemeyer, maar commissaris en hou dus toezicht op de onderneming." Leeflang pleitte er overigens voor dat Niemeyer de eigen voorlichtingsbrochures over roken op het internet zet.

Van Van der Wal kreeg de rechter wel te horen wat de doelgroep is van Samson-shag. "We richten ons op mensen tussen de 20 en 30 jaar. Omdat we een imago van individualiteit en relaxedheid willen uitstralen, doen we vooral veel aan sponsoring en reclame van openluchtconcerten zoals Parkpop", aldus Van der Wal. Daar is jaarlijks ƒ7 miljoen voor beschikbaar. Mensen die beginnen met roken zijn meestal "14-15 of 18-19 jaar", aldus Van der Wal. "Maar wij zullen ons nooit richten op minderjarigen. Ook doen we geen onderzoek naar hun rookgedrag." Advocaat de Witte vindt dit vreemd, omdat uit onderzoek blijkt dat 90% van de rokers voor de achttiende verjaardag de eerste sigaret opsteekt.

Niemeyer-topman Patrice Schulte wordt als laatste getuige gehoord. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend.








zaterdag 17 februari 2001
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl