De provincie Zuid-Holland, die het transferium voor 10 miljoen heeft
laten aanleggen, heeft geen verklaring voor de 'teleurstellende resultaten'
een half jaar na de opening. Daarom komt er een onderzoek waarom automobilisten
het transferium mijden.
,,Het is niet zo dat we wanhopen. Andere transferia hadden ook een
lange aanloop nodig. Toch zijn we benieuwd naar de motieven om op deze
plek voor de file te kiezen," zegt een woordvoerder van de provincie.
Hij wijst op de gunstige omstandigheden: ,,De ligging lijkt ons ideaal;
op het kruispunt van een drukke snelweg en een drukke provinciale weg.
Precies de plek waar de file naar Den Haag begint. Voeg daarbij dat de
bussen richting Den Haag er om de tien minuten stoppen en het feit dat
het parkeren gratis is.''
De woordvoerder vindt wel dat het bedrijfsleven meer kan doen om het
gebruik van het transferium te stimuleren. ,,Bijvoorbeeld door de vergoeding
voor woon-werkverkeer te verdelen over auto en bus. Nu krijgen werknemers
doorgaans een vergoeding voor of de auto, of de bus.
Het werkt in onze ogen beter als werkgevers voor allebei een vergoeding
geven: voor de auto tot aan het transferium en voor de bus het laatste
stukje in de file.'' (ANP)