Het college van burgemeester en wethouders in Amsterdam is op grote lijnen akkoord met de basisovereenkomst over rekeningrijden die wethouder Köhler (Verkeer) met minister Netelenbos heeft opgesteld. Wel willen ze enkele voorwaarden wijzigen, aldus een woordvoerder gisteren.
Zo wil het college dat de opbrengsten van de tolpoorten worden gestoken in de gebieden waar automobilisten geld betalen. Dat betekent dat de aanleg van de tweede Coentunnel niet zal worden versneld. Daar zouden mensen uit Zaanstad van profiteren, terwijl de eerste twee tolpoorten vooral reizigers uit het zuiden treffen. Het college stelt verder als absolute voorwaarde dat het rekeningrijden in nog een regio wordt ingevoerd. De VVD-wethouders stemden tegen het akkoord.
Het bedrijfsleven is zwaar teleurgesteld over het Amsterdamse college-standpunt. "Het pakket is onvoldoende. Rekeningrijden is voor ons een middel om de regio bereikbaar te houden door uitbreiding van wegen en openbaar vervoer. Die garantie ontbreekt volledig", aldus VVD-wethouder Krikke (Economische Zaken).
De Kamer van Koophandel heeft inmiddels de eerste signalen van gezondheidsinstellingen en het bedrijfsleven ontvangen dat investeringen in de Amsterdamse regio niet meer gepleegd zullen worden als rekeningrijden door gaat. Veel bedrijven in onder meer Zuidoost hebben aangegeven zich in het midden van het land te zullen gaan vestigen. Het Midden- en Kleinbedrijf Nederland (MKB) is bang dat werknemers van kleine ondernemingen de kosten van de tolheffing niet kunnen betalen.