Pastor misbruikte
40 tot 60 kinderen
UTRECHT, zaterdag
Een pastor van het kerkelijk recreatiecentrum Grote Bos in Doorn blijkt
over een periode van ruim 25 jaar zeker veertig tot zestig kinderen seksueel
te hebben misbruikt. Een onafhankelijke commissie heeft dat vastgesteld.
De pastor kreeg al in 1997 twee jaar en zes maanden celstraf voor het
plegen van ontuchtige handelingen met vier minderjarigen.
De commissie heeft vastgesteld dat vijf (ex-)medewerkers van het Grote
Bos de pastor jarenlang de hand boven het hoofd hebben gehouden door het
seksueel misbruik goed te praten of toe te dekken.
De Samen-op-Wegkerken overwegen maatregelen tegen de vijf betrokken medewerkers,
van wie er nog drie actief zijn. De maatregelen variëren van een
vermaning of schorsing tot ontzetting uit het ambt. De pastor krijgt te
horen dat er voor hem geen ruimte meer is om kerkelijk actief te zijn.
De pastor werkte als recreatiebegeleider in het Grote
Bos. De rechtbank stelde in november 1997 dat hij de kinderen "stelselmatig
en langdurig" had misbruikt. Hij had op ernstige wijze misbruik gemaakt
van zijn aanzien in kerkelijke kringen. Zelf gaf de pastor indertijd toe
met veertien jongens ontucht te hebben gepleegd.
Opluchting
De onafhankelijke commissie stond onder voorzitterschap van mr. G. Vrieze,
president van de rechtbank in Leeuwarden. Haar rapport is voor de slachtoffers
een enorme opluchting. "Dit hadden ze absoluut niet verwacht", zei M.
Grandia-Feddema, die de slachtoffers begeleidt. "Hun vertrouwen in de
kerk was tot nul-komma-nul procent gedaald."
Commissievoorzitter Vrieze noemde de pastor een heel geslepen type,
een man met veel charisma, die ook later nog met slachtoffers contact
onderhield. In de periode waarin hij zich aan seksueel misbruik schuldig
heeft gemaakt, heeft B. ook gewerkt bij de hervormde jeugdraad in Rotterdam
en bij het kerkelijk conferentiecentrum Kerk en Wereld in Driebergen.
De man kon volgens de commissie zo lang zijn gang gaan omdat betrokkenen
het niet wilden geloven, zich van een oordeel wilden afhouden of geen
moeilijkheden met hem wilden. Verder speelde het kerkelijk argument een
rol dat christenen de plicht hebben te vergeven en elkaar niet voor de
rechter slepen. Met het argument van vergeven werd slachtoffers de mond
gesnoerd. Zij mochten geen kwaad woord over B. zeggen.
|