Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
15 januari 2000
 

[Netaspect]
[ABN AMRO startplanner]
[KPN Digitale Certificaten]
[CMG]
[BOL]

Kant-en-klaarmaaltijd
in opmars in horeca

Van onze economische redactie

ZOETERMEER, zaterdag

Goedkope restaurants zullen binnen afzienbare tijd achter de schermen volledig geautomatiseerd zijn en vooral eenvoudige kant-en-klaarmaaltijden serveren. De voorgefabriceerde maaltijden hoeven in de keuken van het restaurant nog slechts door de magnetron voor ze worden geserveerd.

Dat is de verwachting van J. H. Peters, directeur van het Bedrijfschap Horeca en Catering.

Hierdoor is de horeca een serieuze concurrent voor de supermarkt aan het worden. Uit onderzoek blijkt dat vooral jongeren voor snacks en een snelle hap nauwelijks nog naar een supermarkt gaan. Zij kiezen veelal voor een fastfoodketen of een eetcafé.

Sinds 1988 hebben kinderen tot en met twaalf jaar zo'n 30 procent meer uitgegeven bij hamburgerverkopers en pizzakoeriers. Schoolgaande en studerende jongeren gaven in dezelfde periode maar liefst 50 procent meer uit aan een vette hap in de goedkope horeca.

Van de tienduizend restaurants die in ons land zijn, zullen er de komende jaren noodgedwongen enkele honderden de deuren sluiten.

De groep die tussen het goedkope eetcafé en het sterrenrestaurant inzit, zal zelfs vrijwel geheel verdwijnen, zo voorspelt Peters. Volgens hem is deze sanering het gevolg van een sterker wordend onderscheid tussen 'functioneel' en 'belevend' eten.

Voor de dagelijkse maaltijd zullen Nederlanders steeds meer gebruik maken van de vele afhaalmogelijkheden voor kant-en-klaarmaaltijden. De mensen die voor nog meer gemak en de gezelligheid een horecagelegenheid opzoeken, doen dat voornamelijk in een eetcafé, waar snel en goedkoop gegeten kan worden.

De toprestaurants gaan zich daarentegen richten op het bovensegment van de bevolking die graag luxe wil dineren en daar ook veel geld voor overheeft.

Door deze tweedeling blijft er voor het middensegment weinig ruimte over. Willen zij overleven, dan moeten ze de keuken naar boven of beneden aanpassen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl