Telegraaf-fotograaf Hans Peters heeft gisteren de tweede prijs gewonnen
in de categorie politiek nieuws van de jaarlijkse Zilveren Camera-competitie.
Hij vereeuwigde op aangrijpende wijze de in tranen uitbarstende May-Weggen
tijdens de Bijlmerenquête.
Maar voor fotograaf Marcel Molle (36) was 1999 helemaal een fantastisch
jaar. Hij veroverde liefst zes prijzen, waaronder de Zilveren Camera '99
en de eretitel Fotojournalist van het Jaar. De overige vier vielen in
verschillende categorieën, zoals de derde prijs in de categorie politiek
nieuws met een ander beeld van diezelfde enquête.
Molle, die wel 45 foto's inzond, won de jury was unaniem de begeerde
Zilveren Camera met een angstaanjagend impressie van de Feyenoord-rellen
op de Rotterdamse Coolsingel 25 april jl.: drie in het nauw gedreven agenten
die hun wapen trekken.
"Die rellen waren veel gevaarlijker dan de situatie in Kosovo waar
ik toen juist vandaan kwam", zei de persfotograaf, werkzaam voor Transworld
Features en free-lance voor de Volkskrant.
De jury plaatste een aantal kritische kanttekeningen. Zo was 75 procent
van de inzendingen digitaal, veel meer dan ooit, maar de technische kwaliteit
was veelal niet om over naar huis te schrijven. Het gros van het beeldmateriaal
droeg een klassiek karakter. Nieuwe visies en opvattingen omtrent fotografie
ontbraken vrijwel geheel. Bovendien, zo vond de jury, was de totale kwaliteit
van alle inzendingen afgelopen jaar minder dan voorgaande jaren. Slechts
de bovenste laag was ditmaal, gelukkig, buitengewoon hoog.
De uitslag werd gisteren voor het eerst in het Rotterdamse stadhuis
bekend gemaakt. Vroeger vond deze in Utrecht plaats, maar aangezien er
plannen bestaan het Nederlandse Beeldinstituut (voor fotografie en film)
in Maasstad te vestigen, heeft de Stichting De Zilveren Camera van de
NVF de Muntstad de rug toegekeerd. Overigens vecht Amsterdam die plannen
aan.