Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
4 januari 2000
 

[Telegraaf]
[V & L informatica]
[I-Pay met SET]
[Vacatures]
[Cybercard]

Bedrijfsleven negeert
Feyenoord Premie Effect

ROTTERDAM, dinsdag

Deskundigen spraken bijna euforisch over bedragen tot 100 miljoen gulden. De landskampioen zelf hield het gezien voorgaande ervaringen iets voorzichtiger op een som van tussen de 25 en 50 miljoen harde florijnen. Het Feyenoord Premie Effect bleek gisteren echter bij lange na niet de goudmijn, die men zich in de Kuip had gewenst.

"Het Rotterdamse bedrijfsleven bleef onzichtbaar. De supporters zitten een miljoen boven onze verwachting en hebben met met ƒ8,5 miljoen naar behoren gedaan. Maar het bedrijfsleven, waar het toch zo goed mee schijnt te gaan, kwam met veel moeite niet verder dan ƒ7,5 miljoen. En dat is de helft minder dan we in ons scenario hadden voorzien", toonde preses Jorien van den Herik zich gisteren in zijn traditionele nieuwjaarsspeech teleurgesteld over de business-inbreng.

Supporters konden zich voor ƒ500 inschrijven, voor bedrijven was oorspronkelijk een inzet van ƒ25.000 voorzien. De twee procent rente kon nog wat worden aangedikt met goede sportieve prestaties. Het bleek al snel niet aan te slaan en in november '99 verlengde Feyenoord de inschrijvingsperiode, die op 31 december sloot met een opbrengst van totaal ƒ16 miljoen. "Het bedrijfsleven moest samen met ons de toekomst van Feyenoord gaan bepalen. Maar het bleef onzichtbaar, met trouwens een opvallend lage score bij onze eigen businessclub."

Voorzitter Benno Leeser, overigens de zoon van ras-Ajacied Rolf, voelde het niet als een verwijt. "We hebben het er al eerder over gehad. Op zich heeft Feyenoord met Rotterdam een veel betere achterban dan bijvoorbeeld Ajax. Maar men hikte vooral aan tegen de vastgestelde termijn van 25 jaar." Zijn businessclub van 400 leden bleef dit jaar wel ƒ60.000 in de plus en investeerde dat in twee bedrijfsobligaties. "Men springt er in Rotterdam pas vol in als de nood echt hoog aan de man is. Dat is een typisch Rotterdamse trek."

Daar gelooft Van den Herik overigens niet in. "In 1991 was Feyenoord technisch gezien failliet. Toen sprong ook alleen Stad Rotterdam Verzekeringen in de bres. Toen heb ik mezelf maar als bestuurslid aangemeld, omdat ik mijn eigen geld niet door anderen wilde laten verbrassen. Dat is in ieder geval aardig gelukt."

Dat het Premie Effect bij de supporters aanslaat, is logisch omdat het in die kringen berust op een emotionele binding. Zakelijk gezien is het voor het bedrijfsleven echter weinig interessant, zoals dat ook voor Van den Herik geldt, die nog altijd een substantiële lening heeft uitstaan bij zijn club. "Ik hoop er ooit vanaf te komen, omdat het feitelijk geen zakelijke deal is. Het staat uit tegen een fiscaal verplicht minimaal percentage aan rente, dat overigens niet eens uitbetaald hoeft te worden."

Dat soort 'liefdadigheid' is eigenlijk niet meer des tijds. Van den Herik benadrukte, dat de TV-rechten in de toekomst nog een enorme vlucht gaan nemen. "Men moet er niet vreemd van opkijken, als de Nederlandse topclubs tussen nu en vijf jaar hun eigen tv-producties gaan verzorgen en daarmee de waarde van hun mediarechten in maximaal profijtelijke zin zullen kunnen aanwenden."

Die geldbron moet de houvast bieden, die Feyenoord bij het eigen Premie Effect richting toekomst niet vol kon pakken. Overigens heeft de club, die zich samen met De Kuip onder wil brengen in een NV, de handen ineengeslagen met de top van het Rotterdamse bedrijfsleven om nieuwe plannen te ontwikkelen. "En antwoord te krijgen waarom andere steden wel warmlopen voor hun symbool en Rotterdam niet", loopt de preses op dat gebied nog wichelroede.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl