Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[Consumerdesk]
 

dinsdag
4 januari 2000
 

[El Cheapo]
[Siteshopper]
[BOL]
[Veilinghal]

Poetin: Rusland is een
gelijkwaardige partner

Onder de titel "De eerste decade van de 21e eeuw" schreef Vladimir Poetin, sinds 31 december waarnemend president van Rusland, onderstaand artikel als premier, kort voor Boris Jeltsin zijn bevoegdheden aan hem overdroeg.

door Vladimir Poetin - MOSKOU, dinsdag

De komende decade moet, denk ik, gewijd worden aan het energiek scheppen van een nieuw stelsel van internationale betrekkingen, ter vervanging van het oude stelsel, dat gebaseerd was op de confrontatie van twee aan elkaar tegengestelde sociale systemen. In feite begon dit proces al met het verdwijnen van het wereld-socialisme en van de Sovjet-Unie, maar het bleek veel langer en moeilijker dan aanvankelijk voorzien was.

Vladimir Poetin drukt de hand van een Russische officer.

Foto: EPA

In mijn ogen is de belangrijkste reden daarvoor het feit dat veel vooraanstaande politici en staatslieden in het Westen de veranderingen in het kader van "winnaars en verliezers" plaatsten. Vandaar ook de herhaalde pogingen Rusland uit een machtspositie te benaderen, het land het recht op gelijkwaardige behandeling als partner te ontzeggen, met ontkenning van zijn nationale belangen en zijn recht op onafhankelijkheid bij het oplossen van interne kwesties. Als Rusland zich daartegen verzet, wordt het opnieuw als de vijand afgeschilderd.

Tsjetsjenië

Het gecomprimeerde bewijs voor deze houding is het westerse standpunt in de crisis in Tsjetsjenië. Het Westen eist dat de Russische regering ophoudt met het vechten tegen het volk van Tsjetsjenië. Maar daar vechten wij niet tegen. Rusland liquideert bases en groepen van het internationaal terrorisme op Tsjetsjeens grondgebied. Al ons optreden, zowel in militair als in humanitair opzicht, beantwoordt volledig aan de vereisten van de situatie en aan de normen van het internationaal recht. Daarom vind ik de druk, die in het geval van Tsjetsjenië op Rusland wordt uitgeoefend onterecht en onwettig.

Ik ben ervan overtuigd dat Rusland de kracht heeft op betrouwbare wijze zijn soevereiniteit, veiligheid en nationale interesses in de wereld te beschermen. Maar het wil die niet veilig stellen door een terugkeer naar een tijdperk van confrontatie, een nieuwe vorm van een bipolaire wereld. Onze keuze voor democratische en markthervormingen en integratie in de wereldgemeenschap is onherroepelijk. Niemand zal Rusland van deze weg doen afwijken, hoewel sommige mensen in het Westen dat zouden willen, zoals de recente ontwikkelingen hebben bewezen.

De nieuwe internationale gemeenschap, van Rusland verenigd met andere landen, moet gebaseerd zijn op een systeem van werkelijk gelijkwaardige partnerrelaties tussen alle staten. De zogenaamde unipolaire wereld, gebaseerd op de dominantie van een staat of een groep staten, is niet aanvaardbaar voor Rusland of andere landen. Historisch gezien is die gedoemd te falen. En hoe eerder Westerse politici dit door hebben, hoe actiever zij deelnemen aan de verwezenlijking van nieuwe, echte democratische internationale relaties, des te rustiger en veiliger de wereld zal zijn. Ik denk dat zo'n systeem grotendeels in de komende eeuw gereed zal komen

Integratie

Voor Rusland is het van vitaal belang dat het meer integreert in de economische samenwerking in Europa, waarvoor het belangrijkste instrument tegenwoordig de Europese Unie is. Ik mag aannemen dat de kwestie van bredere samenwerking tussen Rusland en de EU in het komende decennium een praktische invulling zal krijgen. In ieder geval is daar een groeiend aantal objectieve voorwaarden voor aanwezig. Met name de ongeveer 70 procent van de Russische buitenlandse handel met positief saldo is afkomstig van handel met de EU-landen, die ook de voornaamste geldschieters en investeerders van Rusland zijn.

Er zijn geen fundamentele verschillen tussen de economische en politieke structuren van het moderne Rusland en de EU. De belangrijke politieke krachten in dit land wijzen het idee van een voortgaande toenadering tot de EU niet af, op voorwaarde dat die gebaseerd is op de principes van gelijkwaardig partnerschap en wederzijds voordeel. Kortom, gegeven het wederzijdse belang van de EU, kan het komend decennium heel goed het tijdperk worden van praktische pogingen een nieuwe, hogere vorm van Russische-EU samenwerking te maken.

Het is duidelijk dat in de eerste decade van de 21e eeuw de belangstelling zich zal richten op het oplossen van wereldproblemen. Daaronder de versterking van de vrede en het voortdurende proces van ontwapening, de verzekering van ecologische veiligheid, het doen verdwijnen van honger, armoe en analfabetisme (welke in sommige landen rampzalige vormen hebben aangenomen) en de strijd tegen georganiseerde misdaad en terrorisme. De aard van deze problemen is, meen ik, zodanig dat ze alleen door bundeling van krachten van de hele internationale gemeenschap opgelost kunnen worden. Rusland zal zeker actief blijven bijdragen aan dit werk.

Kloof

Ook dienen wij ons, meen ik, in het bijzonder te buigen over de groeiende kloof in economische en sociaal-culturele ontwikkeling tussen de economisch ontwikkelde en de arme landen. De bestaande bilaterale en internationale programma's kunnen dit negatieve proces, met mogelijk dramatische gevolgen voor de mensheid, niet keren. Wellicht moeten wij nadenken over een nieuwe integratiestructuur voor brede hulp aan het economisch achtergebleven Zuiden. Zo'n structuur kan een leidraad worden voor de economisch ontwikkelde landen van het Noorden, met inbegrip van de G8 leden, West- en Oost-Europa en sommige landen van het Midden-Oosten en Azië.

Hervormingen alleen bieden geen garantie voor welvaart en welzijn. Naar mijn mening dient elk land, elke natie onafhankelijk zijn eigen weg te zoeken naar de verheven doelen van economische en sociale vooruitgang, maar in het kader van de werking van de markt en de democratie.

De eerste decade van de 21e eeuw moet voor Rusland een periode worden van doorbraak in economische en sociale vooruitgang, uitgaande van zijn huidige situatie en van de beschikbare hulpmiddelen. Gebeurt dit niet, dan loopt Rusland het tastbare risico voor lange tijd achter te raken op de belangrijkste staten in de wereld. Uitvoering van deze taak zal worden bespoedigd door de positieve veranderingen die nu al sluimeren in de economische ontwikkeling van Rusland.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl