Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

maandag
3 januari 2000
 

[Siteshopper]
[Veilinghal]
[Matranortel]
[V & L informatica]
[BOL]

Timmer tevreden over
millenniumwisseling

door Monique Harmsen - DEN HAAG, maandag

Drie jaar van koortsachtige voorbereidingen om alle computersystemen millenniumbestendig te maken was de afgelopen jaarwisseling bijna een anti-climax. Niets ging er fout. In de hele wereld bleken de voorbereidingen doeltreffend. Nadat er in Nieuw-Zeeland en Australië geen problemen optraden bij de overgang van 1999 naar 2000, haalde ook Nederland voorzichtig opgelucht adem.

Oud Philips-topman Jan Timmer, die samen met minister Van Boxtel de millenniumkar in Nederland trok als voorzitter van het Millennium Platform, blikt tevreden terug. Hoewel vandaag nog moet blijken of ook het bedrijfsleven de jaarwisseling zonder problemen heeft overleefd.

Op de vraag of die miljardeninvestering wel nodig is geweest, reageert hij laconiek. "Ik kan me voorstellen dat mensen zo redeneren. Het gaat hier uiteindelijk om het oplossen van een probleem dat er niet had mogen zijn. Twee à drie jaar geleden was er echter geen keuzemogelijkheid om wel of niet zoveel geld aan het millenniumprobleem uit te geven. We wisten niet precies wat er aan de hand was behalve dan dat er een probleem was. Wat we wel wisten was wat er eventueel mis kon gaan en dat risico konden we niet nemen."

Volgens Timmer is het geld niet in rook opgegaan en zijn er ook duidelijk positieve effecten geweest. "De communicatie tussen overheid en bedrijfsleven en tussen bedrijven onderling is verbeterd. De spelers hebben elkaar goed leren kennen en er zijn veel persoonlijke contacten ontstaan. De samenwerking die is opgebouwd moeten we zien vast te houden. Die kan van pas komen in andere situaties."

Als voorbeeld wijst Timmer naar de situatie in Frankrijk waar een orkaan voor grote chaos heeft gezorgd en zeer verstorend werkt op het maatschappelijk leven. "Als zo'n situatie zich in Nederland voordoet kunnen we het nu beter aanpakken."

Een ander pluspunt is volgens hem dat bedrijven beter zijn doordrongen van hun afhankelijkheid van computers. "De aandacht voor automatisering van het topmanagement is groter geworden en permanenter." Geld dat werd uitgegeven om millenniumfouten op te sporen is tevens aangewend om alle computerbestanden eens goed te inventariseren en alle rommel weg te gooien en om oude systemen door nieuwe te vervangen. Al met al is het Nederlandse bedrijfsleven er niet slechter van geworden, vindt Timmer.

Vandaag moet blijken of het optimisme van het Millennium Platform gerechtvaardigd is. Dan starten de meeste ondernemingen hun systemen op. Voor die bedrijven waar het mis gaat en die de schade willen verhalen op hun leverancier of verzekeraar heeft het platform regels opgesteld. Ondernemers moeten niet meteen naar de rechter stappen maar eerst hun klacht deponeren bij geschillencommissies. Hiervoor is de Geschillencommissie IT speciaal uitgebreid met extra mensen. Timmer verwacht dat hier een efficiënte verwerking van klachten zal plaatsvinden. Hij wijst er echter op dat ondernemers alleen een schadeclaim kunnen indienen als ze kunnen aantonen daadwerkelijk alles in het werk te hebben gesteld om millenniumstoringen te voorkomen.

Nu alle millenniumperikelen achter de rug zijn gaat Timmer doen wat hij eigenlijk al veel eerder van plan was: van zijn pensioen genieten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl