Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
28 december 1999
 

[Matranortel]
[ABN AMRO]
[BOL]
[Veilinghal]
[V & L informatica]

UPC strikt winkelketens
voor afzet diensten

  Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag

Bellen en internetten via de kabel moet net zo gewoon worden als we nu doen via de vaste en mobiele netten van KPN en andere telecombedrijven.

Het kabelbedrijf UPC Nederland heeft daarom het offensief tegen met name KPN opgevoerd. Als tegenhanger van de KPN's Primafoonwinkels en andere populaire afzetkanalen gaat UPC vanaf begin volgend jaar haar diensten via enkele winkelketens en een groot aantal zelfstandige winkeliers verkrijgbaar aanbieden.

Het kabelbedrijf denkt dat in totaal zo'n 250 winkels voor die dienstverlening gestrikt kunnen worden. Daaronder zijn de winkels van BelCompany, T for Telecom en Vobis. Die gaan telefonie- en internetdiensten van UPC aanbieden, een groot aantal wit- en bruingoedwinkels wordt ingeschakeld voor tv-diensten (extra tv-kanalen in een pluspakket en films op bestelling via vijf pay-per-view kanalen)

Het van oorsprong Amerikaanse kabelbedrijf UPC heeft de afgelopen tijd in Europa in recordtempo kabelnetten opgekocht. In ons land waren dat onder meer het kabelbedrijf A2000 (Amsterdam, Zaanstad, Purmerend en Hilversum), United Kabel (provincies Friesland, Brabant en Gelderland) en Gelre Vision (Gelderland). In totaal heeft UPC nu 1,6 miljoen abonnees op die kabelnetten.

Van die 1,6 miljoen kunnen er thans in principe 900.000 aangesloten worden op de nieuwe diensten als telefonie, internet en betaal-tv. Zij zitten in gebieden waar het kabelnet al gemoderniseerd is en waar de oude coaxkabel door glasvezel is vervangen, wat tweewegverkeer op de kabel mogelijk maakt. De rest van de netten zal zo spoedig mogelijk volgen, aldus een woordvoerder.

Bellen via de kabel is volgens UPC qua abonnements- en gesprekskosten 20% voordeliger dan alternatieve aanbieders van telecommunicatie via vaste lijnen.

Internetten via de breedbandige kabel is daarnaast een alternatief voor gebruikers van ISDN- of analoge telefoonlijnen, stelt het kabelbedrijf. En hoewel internetten via de kabelaansluiting in theorie ook veel sneller kan dan via de vaste telefoonlijn, waagt UPC zich niet meer aan uitlatingen in die trant. Daarvoor heeft het bedrijf teveel kritiek moeten verduren van teleurgestelde klanten, die moesten ervaren dat de snelheid bij lange na niet was van wat het kabelbedrijf beloofd had. UPC legt nu de nadruk op de prijs: geen telefoontikken meer, zoals bij een vaste telefoonverbinding, maar 24 uur on-line tegen een vast tarief per maand. Nu is dat ƒ69, plus de aansluitings- en installatiekosten van ƒ199.

Vorige week werd bij UPC Nederland de 50.000 ste internet-klant aangesloten. Het gros van die klanten bestaat uit particulieren of een- of twee-mansbedrijfjes.

Op de Amsterdamse effectenbeurs is het fonds mateloos populair: begin maart noteerde het aandeel UPC EUR29,40. Nu is dat met EUR127 bijna vijf keer zoveel. Overigens blijft UPC door enorme investeringen in de expansie van het kabelnetwerk in Europa, verlies op verlies boeken. Het derde kwartaal leverde de onderneming een nettoverlies van ƒ376 miljoen op.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl