&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
vrijdag
24 december 1999

Dreigement

In een interview met De Telegraaf waarschuwt VVD-leider Dijkstal zijn coalitiegenoten om niet te tornen aan de in het regeerakkoord afgesproken spelregels van het financieel beleid. Anders ontvalt de grondslag aan het kabinet.

Met dit bikkelharde dreigement verstoort hij ogenschijnlijk het feestje van de eensgezinde paarse coalitie. Maar daarom heeft hij nog geen ongelijk.

De afspraak over het scheiden van uitgaven en inkomsten, de zogeheten Zalm-norm die verbiedt dat belastingmeevallers worden gebruikt om extra uitgaven te financieren, heeft de laatste jaren politiek en bestuurlijk grote rust gegeven. Dat moet zo blijven.

Bovendien zijn er in het regeerakkoord al extra gelden uitgetrokken voor belangrijke onderwerpen als volksgezondheid, onderwijs en criminaliteitsbestrijding. Die moeten nu eerst eens zinnig worden besteed.

Een derde reden voor handhaving van die norm is dat een verdere aflossing van de staatsschuld nu grote prioriteit heeft. Dat schept overigens via lagere rente-uitgaven vanzelf de ruimte om binnen de Zalm-norm enige echte financiële noden op te lossen.

Dat de VVD, tegen de PvdA en D66 in, zo scherp vasthoudt aan de Zalm-norm heeft ook een politieke reden. Het was bij uitstek de VVD-inbreng in een regeerakkoord waarin de PvdA grotendeels haar zin heeft gekregen. Daarom kan en mag de VVD die norm niet opgeven.


Het dagblad De Telegraaf geeft onpartijdig nieuws, zonder gebonden te zijn aan enige staatkundige partij, kerkelijke richting of belangen- gemeenschap, uitsluitend in dienst van 's lands belang.

Artikel 3 der Statuten

Botsing

Hoe de voor twee mensen fatale botsing tussen een F16 van de Koninklijke Luchtmacht en een privé-vliegtuigje heeft kunnen gebeuren, is een vraag die beantwoord moet worden door onderzoekers van de luchtmacht en van de Raad voor de Transportveiligheid.

Maar behalve duidelijkheid over de precieze toedracht van het ongeluk van eergisteren, mag van de speciale onderzoekscommissie ook antwoord verwacht worden op de vraag of de geldende regels voor het gebruik van het luchtruim wel goed genoeg zijn.

Het lijkt bijvoorbeeld vreemd, dat in een luchtruim waar zowel F16's als privé-vliegtuigjes mogen vliegen, het officieel is toegestaan louter visueel te vliegen, met andere woorden geen eigen radar te gebruiken of af te gaan op de radarinformatie van de een of andere verkeersleiding.

Wie bedenkt hoe snel een F16 een paar kilometer aflegt, kan zich tegelijk afvragen of er wel genoeg reactietijd is om een botsing te voorkomen als er alleen op zicht gevlogen wordt. Hoe helder het weer ook is.

Alle vragen omtrent de heersende veiligheidsregels in de lucht dienen beantwoord te worden. Niet alleen ten behoeve van luchtmacht- en burgervliegers maar ook ten behoeve van mensen op de grond die eveneens gevaar kunnen lopen.





[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[Financiën]

[Xtra]