Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
23 december 1999
 

[BOL]
[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[Matranortel]
[V & L informatica]

Staatssteun scheepsbouw
voorgoed verleden tijd

  Van onze Rotterdamse redactie - ROTTERDAM, donderdag

De Nederlandse scheepsbouw hoeft niet te rekenen op meer staatssteun dan ze nu krijgt. Dat maakte minister A. Jorritsma (Economische Zaken) gisteren in Rotterdam duidelijk bij de doop van een van de grootste baggerschepen ter wereld, de 'Nile River' van de Bredase maatschappij Tideway.

Volgens de minister heeft de Nederlandse scheepsbouw de afgelopen jaren een grote stap voorwaarts gemaakt. "Dat gebeurde ondanks, misschien wel dankzij, het feit dat ze minder overheidssteun ontving dan de Europese concurrentie."

De bouwer van het schip, IHC Holland, is niet erg tevreden met die houding van de Nederlandse regering. "De steun aan onze sector beloopt per schip zo'n 2,5%. In andere Europese landen wordt 7 tot 9% steun gegeven", aldus IHC-topman J. van Sliedregt gisteren in Rotterdam.

"Daarom doe ik een appèl op de minister voor meer steun. De enige reden dat wij concurrerend kunnen bouwen, is gelegen in het feit, dat we speciale producten maken met een grote toegevoegde waarde." De 'Nile River' kostte de opdrachtgever 165 miljoen gulden.

Het nieuwe schip (144 m lang en 28 m breed) is bestemd voor precisiebaggerwerk op zand- of kleiachtige zeebodems. Het kan tot op grote diepten werken: 110 meter. Het baggerschip heeft een enorme opslagcapaciteit van 17.000 kubieke meter. Dat correspondeert met 25 miljoen kilo zand. Het zuigt zich binnen een halfuur vol. De water-/zandcombinatie in de buizen kan daarbij een snelheid bereiken van 210 km per uur.

Het vaartuig is zo gebouwd, dat het de opgezogen lading over grote afstanden met een forse snelheid (30 km/uur) kan vervoeren naar elders. Voor het lossen van de lading zand of klei heeft het schip 24 deuren van elk 50 m in zijn bodem.

Voor de 'Nile River' zijn al diverse grote en kleine opdrachten geboekt. Het schip wordt in januari voor het eerst ingezet, en wel in Monaco.

Het Bredase Tideway-concern is een dochteronderneming van het Belgische baggerbedrijf Dredging International.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl