Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
23 december 1999
 

[Veilinghal]
[Matranortel]
[BOL]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]

Machines gaan steeds meer
met elkaar communiceren

door Romke Spierdijk - AMSTERDAM, donderdag

Binnen enkele jaren zal de communicatie tussen machines een grote vlucht nemen. Nuttige toepassingen maken het de consument en het bedrijfsleven een stuk makkelijker, terwijl ze er geen omkijken naar hebben. Toekomstvisioen: een koelkast die de boodschappen doet en een klok die zichzelf gelijk zet.

De futuristische voorspelling komt van Deloitte Consulting en wordt onderbouwd met het zojuist verschenen rapport 'Machine to machine'. Het bedrijf doet hierin een aantal voorspellingen die al binnen twee à drie jaar een vaste vorm zullen krijgen. De opkomst van internet in combinatie met de populariteit van mobiele telefoons vormt volgens de onderzoekers de ideale basis voor communicatie tussen apparaten.

"Concrete voorbeelden maken snel duidelijk wat we met 'machine to machine' (M2M) bedoelen", vertelt Gerard Otten van Deloitte Consulting. "Waarom zou je bijvoorbeeld een klok twee keer per jaar met de hand gelijk zetten? Koppel het ding via internet aan een centrale klok en hij wordt automatisch gelijk gezet met de zomer- of wintertijd. Of een auto: in het beste geval gaat er een lampje branden als het tijd is voor een grote beurt. Het zou veel makkelijker zijn als de auto uit zichzelf contact zoekt met de computer van de garage. Zij krijgen zo een seintje dat ze jou moeten bellen om een afspraak te maken." Met dit laatste wordt momenteel door een aantal autofabrieken als Ford en General Motors geëxperimenteerd.

Eenvoudige voorbeelden, maar wel illustratief voor deze manier van communicatie: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wil M2M echter bereikbaar worden voor de consument, dan dienen nog wat hobbels genomen te worden. Mobiel communiceren via internet, zoals in bovengenoemde voorbeelden, is nu nog erg duur. Bovendien is de bandbreedte van gsm's nog te smal om snel grote hoeveelheden data te transporteren.

"Dit is een trend die natuurlijk begint met pc-gerelateerde apparaten", zegt Rob Schenk, samen met Otten expert op het gebied van informatie-technologie en -strategie bij Deloitte Consulting. "Daar kan het het makkelijkst mee, want die apparaten zijn vaak al op internet aangesloten. Je merkt heel duidelijk dat we nu aan het eind van het tijdperk zitten waarin alles van een chipje voorzien wordt. De volgende stap is dat al die apparaten met elkaar gaan praten, zonder tussenkomst van de mens. De grenzen tussen apparaten zullen vervagen."

Internet

Dat laatste begint inmiddels al op gang te komen: steeds meer apparaten vloeien in elkaar over. Via internet kan bijvoorbeeld al naar de radio geluisterd worden. Eerdaags wordt in Nederland de set-topbox geïntroduceerd waarmee internet via de televisie mogelijk wordt. Gerard Otten: "Of waarmee je een film kan kijken als het jou uitkomt. Dat is het begin, hoewel alle apparaten natuurlijk ook los zullen blijven bestaan."

Eenmaal losgebarsten biedt het M2M-principe ongekende mogelijkheden voor consument en bedrijfsleven. "Tot het volk op de rem trapt omdat het bedreigend wordt", stelt Otten. "Op een gegeven moment kan het namelijk Big Brother-achtig worden. Dat mensen zich er onprettig bij gaan voelen. Zij beslissen uiteindelijk dus hoe ver de trend zich doorzet. Vermoedelijk went het snel en merkt men dat het handig is."

Wie zijn fantasie de vrije loop laat, zal voorbeelden genoeg kunnen verzinnen. Schenk: "De elektriciteit- of gasmeter kan bijvoorbeeld automatisch afgelezen worden. Een computertje in de meter geeft één keer per jaar de stand door aan het elektriciteitsbedrijf. Komt geen mens meer aan te pas!".

Of nog futuristischer, maar met het rapport in het achterhoofd plots een stuk dichterbij: "Een wasmachine waarbij je per wasbeurt betaalt. Je huurt het apparaat en elke keer dat je een wasje draait wordt er een bepaald bedrag van je rekening afgeschreven. Een soort pay-per-wash." Een idee dat in een simpele vorm in het bedrijfsleven al langer bestaat. Menig bedrijf laat (gratis) een kopieerapparaat plaatsen en betaalt vervolgens een all-in prijs per kopie. Otten: "Maar nú komt er nog van tijd tot tijd een mannetje de meter aflezen."

Een ander probleem dat opgelost zal moeten worden om M2M realiteit te maken is de beveiliging. Volgens het rapport van Deloitte zal de communicatie tussen de apparaten voornamelijk via internet plaatsvinden. Dat is goedkoop en veel mensen hebben het. Grootste nadeel: kwaadwillenden kunnen zonder veel problemen de communicatie onderscheppen en dus zal het verkeer goed beveiligd moeten worden. Zodat het handige zoontje van de buurman de wasjes van zijn moeder niet op úw rekening af kan schuiven.

Al deze ontwikkelingen brengen natuurlijk de nodige veranderingen met zich mee. De it-afdeling van een bedrijf bijvoorbeeld zal verantwoordelijk worden voor méér dan alleen de computers. Een automonteur moet niet alleen weten hoe de motor van een auto werkt, maar ook hoe hij het gsm-zendertje dat gegevens aan de garage doorgeeft weer aan de praat krijgt. Niet alleen apparaten vloeien dus in elkaar over, ook voor beroepen zal dit steeds meer gaan gelden. Bedrijven proberen het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. In de toekomst dienen ze zich eerst af te vragen of het een mens of een machine is die bij hen aan de deur klopt.

Tot slot nog één spannende mogelijkheid? Otten: "Het zal nog wel even duren, maar ooit komt er een koelkast die bijhoudt wat je in huis hebt en wat je consumeert. Van tijd tot tijd stuurt het apparaat een boodschappenlijstje door naar de supermarktcomputer. Die zorgt er vervolgens voor dat je op tijd weer een gevulde koelkast hebt. De supermarkt zelf zal voor het 'funshoppen' overblijven, de saaie dagelijkse boodschappen haal je geautomatiseerd in huis."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl