Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
23 december 1999
 

[BOL]
[Netaspect]
[Eurocard/Mastercard]
[KPN Digitale Certificaten]
[CMG]
[ABN AMRO]
[Primafoon]
[Demon]

Consument viert massaal Kerstmis

Van onze economische redactie - AMSTERDAM, donderdag

De detailhandel mag dit jaar niet klagen over de kerstuitgaven. Consumenten besteden aan de vooravond van het nieuwe millennium tussen de 1,5 en 2 miljard gulden aan de kerst; liefst 10 procent meer dan een jaar eerder.

Volgens de Raad voor de Nederlandse Detailhandel wordt kerstmis dit jaar uitbundiger gevierd dan voorgaande jaren vanwege de bijzondere bijkomstigheid van de millenniumwisseling en de nog steeds uitstekend florerende economie.

Was alles dat fonkelt, glittert en flikkert voorgaande jaren al niet aan te slepen, ook dit jaar gaan de kerstdecoraties, kaarsen, engelen en andere kitsch als zoete broodjes over de toonbank. Maar ook het uiterlijk is dit jaar aan de beurt. De Bijenkorf noemt de aandacht voor feestelijke kleding "opvallend". "Er is veel aandacht voor gala-jurken en bijhorende extravagante accessoires zoals lange handschoenen en maskers met veren", zegt woordvoerster C. de Haan.

Topper in de woningdecoraties zijn dit jaar de met gouden of zilveren pannenspons omwikkelde windglazen voor kaarsen, vertelt B. van Voorst van Tuincentrum Rebel in Huizen. Maar ook stenen ballen en eieren voor in schalen op tafel en craquelé glas zijn favoriet. Volgens de Nederlandse Vereniging van Tuincentra (NVT) zijn dit jaar behalve de artikelen in de traditionele kerstsfeer ook rode en goudkleurige producten met een Oosterse sfeer in zwang.

Wintergedachte

Wel kwam de kerstdrukte wat later op gang. "Mensen worden er een beetje moe van om al in oktober met kerstmarkten te worden geconfronteerd", vertelt NVT-secretaris O. Struik. Ook de Raad voor de Nederlandse Detailhandel ziet een verschuiving van de traditionele kerstgedachte naar de "wintergedachte". die niet alleen in de woonkamer maar door het hele huis kan worden aangebracht.

Volgens de Raad wordt ook deze Kerst vooral in huiselijke kring gevierd. Onder de kerstboom thuis wordt niet alleen lekker gegeten, maar worden ook zeer luxe cadeaus uitgewisseld. "Vooral de heel dure merken parfums en horloges worden goed verkocht", aldus een woordvoerster.

Opvallend noemt de woordvoerster ook de voorkeur voor design. "Zelfs de patat wordt in een designersfrituur gebakken. Mensen willen producten die qua uiterlijk bij elkaar passen en in dezelfde stijl zijn. Wij signaleren in deze artikelen een enorme omzetstijging", aldus de Raad.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl