Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
23 december 1999
 

[KPN Digitale Certificaten]
[Primafoon]
[CMG]
[BOL]
[ABN AMRO]
[Eurocard/Mastercard]
[Netaspect]
[Demon]

Klikken over 'ongewenst'
gedrag collega's

door Martijn Koolhoven - AMSTELVEEN, donderdag

Werknemers bij bedrijven kunnen met ingang van half januari anoniem gaan klagen over het "ongewenste" gedrag van hun collega's. Het gaat dan om pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, fraude, corruptie en diefstal.

De anonieme kliklijn voor werknemers die willen klagen en vragen is een initiatief van accountants-gigant KPMG. Voorwaarde voor het bellen naar de kliklijn is dat de bedrijven een contract sluiten met KPMG waarin de samenwerking is vastgelegd. De belangstelling is groot.

Geen politie

KPMG zal nooit zelfstandig naar de politie stappen ("alleen als er moord is gepleegd"), maar contact opnemen met het bedrijf van waaruit de melding afkomstig is. De anonimiteit van de beller wordt ten alle tijden gegarandeerd.

Hoe met de melding wordt omgesprongen is volgens J. Ten Wolde van KPMG Forensic & Integrity Services sterk afhankelijk van ernst en omvang van de meldingen.

Bij kleine misstanden kan het advies van KPMG luiden om de cultuur op de betreffende afdeling te veranderen. Is de melding ernstiger van aard, dan kan het advies luiden om een intern onderzoek op te starten naar een persoon of een afdeling. Het is de beslissing van het bedrijf zelf om al dan niet naar de politie te stappen.

De Stichting van de Arbeid meldde vorige week dat acht procent van de Nederlandse werknemers de afgelopen drie jaar is gepest. Verzuim door intimidatie en lichamelijk geweld op het werk kost de overheid en het bedrijfsleven in Nederland jaarlijks zo'n ƒ1 miljard. Uit onderzoek van KPMG zelf blijkt dat de helft van middelgrote bedrijven de afgelopen drie jaar een schade leed van ƒ50.000 per bedrijf als gevolg van crimineel gedrag van medewerkers.

Onderzoek

Initiatiefnemer J. ten Wolde erkent dat het openen van de kliklijn het risico met zich meebrengt dat werknemers gaan bellen alleen om een collega te beschadigen of uit het zadel te wippen. Ten Wolde: "Tijdens het telefoongesprek met de beller willen we absoluut vaststellen of het telefoontje geen beschadigingsactie is. We willen het realiteitsgehalte van de klacht vaststellen."

Het telefoonnummer van de kliklijn kan KPMG nog niet vrijgeven. Alleen aan de bedrijven die de samenwerking aangaan wordt het verstrekt. Lancering van het telefoonnummer in het betreffende bedrijf zal met veel interne voorlichting worden begeleid.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl