Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
23 december 1999
 

[ABN AMRO]
[BOL]
[V & L informatica]
[Matranortel]
[Veilinghal]

Ketelmuziek, maar toch..

door Arnold Burlage

De verhuizing van vrijwel alle vluchten van de luchthaven Linate naar de nieuwe luchthaven Malpensa, beide bij Milaan in het dichtbevolkte noorden van Italië, is onzeker geworden.

Concentratie van alle vliegverkeer op Malpensa, uitgezonderd de vluchten tussen Rome en Milaan, is onverwacht opgehouden door de Italiaanse overheid, onder druk van de Europese Commissie. Concurrenten van partners KLM en Alitalia hadden in Brussel geklaagd over de gedwongen verhuizing naar het nieuwe 'knooppunt', verder van het stadscentrum.

De speerpunt 'hub' van de nog maar koud twee maanden geleden met veel rumoer en uitgesproken vertrouwen bekrachtigde bijna-fusie tussen KLM en Alitalia zou daarmee ook onzeker zijn geworden. De Alitalia-directie, gesteund door de KLM-top, heeft de Italiaanse regering laten weten dat de alliantie in gevaar is gebracht en stelde een ultimatum tot 31 januari voor alsnog het groene licht voor Malpensa.

Het gebakkelei dat deze week als onfrisse geur plotsklaps uit de Italiaanse laars opsteeg, lijkt in deze fase nog veel op ketelmuziek. Maar toch. Ketelmuziek kan soms veel schade aanrichten.

Voor KLM-president-directeur Leo van Wijk moet het op z'n minst een signaal zijn om zich even achter de oren krabben. Toch liet hij direct na de tegenvaller aan de capo's van Alitalia in 'Rome' weten dat de KLM vooralsnog geen reden ziet de gemaakte afspraken niet na te komen.

Dus wordt nog deze maand keurig, zoals afgesproken EUR100 miljoen, dik ƒ220 miljoen, overgemaakt als bijdrage in de ontwikkeling van de 'hub' Malpensa, die nu in de wacht is gezet. Wij Nederlanders maken de regels om die uit te voeren ook! En nu maar afwachten.

Degenen, die bij het aangaan voor een verbond tussen Alitalia en KLM waarschuwden en nu wellicht roepen: zie je wel..., krijgen al snel in elk geval een beetje gelijk. Zij verdienen nu op z'n minst ook een beetje het voordeel van de twijfel.

Al twee maanden na de onschuldig voorgespiegelde cultuurverschillen tussen spaghetti en stamppot begint het serviesgoed, waarop de alliantie smaakvol is opgediend, scheurtjes te vertonen, bijvoorbeeld die van onbetrouwbare Italiaanse politiek en interventies vanuit Brussel. Wisten we dat al niet van de latino's. En heeft de KLM-top al niet ervaring met verstorende besluiten van de Europese Commissie.

Voor wie bij de KLM en daarbuiten niet aan het stranden van de alliantie met Alitalia wil denken, doet er misschien toch goed aan om de clausules voor een ontbinding onder meer de nieuwe 'hub' Malpensa en de privatisering van Alitalia die ook nog een politiek feit moet worden bij de hand te leggen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl