Concentratie van alle vliegverkeer op Malpensa, uitgezonderd de vluchten
tussen Rome en Milaan, is onverwacht opgehouden door de Italiaanse overheid,
onder druk van de Europese Commissie. Concurrenten van partners KLM en
Alitalia hadden in Brussel geklaagd over de gedwongen verhuizing naar
het nieuwe 'knooppunt', verder van het stadscentrum.
De speerpunt 'hub' van de nog maar koud twee maanden geleden met veel
rumoer en uitgesproken vertrouwen bekrachtigde bijna-fusie tussen KLM
en Alitalia zou daarmee ook onzeker zijn geworden. De Alitalia-directie,
gesteund door de KLM-top, heeft de Italiaanse regering laten weten dat
de alliantie in gevaar is gebracht en stelde een ultimatum tot 31 januari
voor alsnog het groene licht voor Malpensa.
Het gebakkelei dat deze week als onfrisse geur plotsklaps uit de Italiaanse
laars opsteeg, lijkt in deze fase nog veel op ketelmuziek. Maar toch.
Ketelmuziek kan soms veel schade aanrichten.
Voor KLM-president-directeur Leo van Wijk moet het op z'n minst een signaal
zijn om zich even achter de oren krabben. Toch liet hij direct na de tegenvaller
aan de capo's van Alitalia in 'Rome' weten dat de KLM vooralsnog geen
reden ziet de gemaakte afspraken niet na te komen.
Dus wordt nog deze maand keurig, zoals afgesproken EUR100 miljoen, dik
220 miljoen, overgemaakt als bijdrage in de ontwikkeling van de
'hub' Malpensa, die nu in de wacht is gezet. Wij Nederlanders maken de
regels om die uit te voeren ook! En nu maar afwachten.
Degenen, die bij het aangaan voor een verbond tussen Alitalia en KLM
waarschuwden en nu wellicht roepen: zie je wel..., krijgen al snel in
elk geval een beetje gelijk. Zij verdienen nu op z'n minst ook een beetje
het voordeel van de twijfel.
Al twee maanden na de onschuldig voorgespiegelde cultuurverschillen tussen
spaghetti en stamppot begint het serviesgoed, waarop de alliantie smaakvol
is opgediend, scheurtjes te vertonen, bijvoorbeeld die van onbetrouwbare
Italiaanse politiek en interventies vanuit Brussel. Wisten we dat al niet
van de latino's. En heeft de KLM-top al niet ervaring met verstorende
besluiten van de Europese Commissie.
Voor wie bij de KLM en daarbuiten niet aan het stranden van de alliantie
met Alitalia wil denken, doet er misschien toch goed aan om de clausules
voor een ontbinding onder meer de nieuwe 'hub' Malpensa en de privatisering
van Alitalia die ook nog een politiek feit moet worden bij de hand te
leggen.