Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

dinsdag
21 december 1999
 

[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[BOL]
[Matranortel]
[V & L informatica]
[Postbank]

Unique: oplossing voor vacatureprobleem in mkb

door Alex de Vries

Ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt kan de uitzendbranche de komende tijd nog flink groeien. "Het aandeel van uitzendkrachten kan omhoog naar 7 à 8%, met name in het mkb. ''Het gaat erom dat je je nek uitsteekt", zegt Leo Houwen, lid raad van bestuur van Unique International. In Nederland werkt nu 4,5% van de beroepsbevolking als uitzendkracht.

Houwen ergert zich aan alle sombere berichten. Vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb), met 180.000 onvervulbare vacatures luidt regelmatig de noodklok. "Natuurlijk heb je regionale verschillen. Maar we moeten onszelf niets aanpraten. De arbeidsmarkt, vooral die in de randstad, is dynamischer dan ooit. Het gaat erom hoe je er op inspeelt."

Unique is momenteel tevens bezig een eigen reïntegratie-afdeling voor arbeidsongeschikten op te zetten. Hiervoor wordt onder meer samengewerkt met verzekeraar De Amersfoortse. Koepelorganisatie, de ABU, adviseerde dit eind vorige maand vooruitlopend op de reorganisatie van het sociale zekerheids-stelsel.

"Binnen twee jaar komen we met een zelfstandige reïntegratie-afdeling. Dat loont zeker, want heel veel goede mensen zitten nu thuis", aldus Houwen. De ruim 900.000 wao'ers in ons land zijn volgens de Unique-topman een gigantische arbeidspool, waar vooral het mkb zich meer op zou moeten richten.

De eerste negen maanden van 1999 wisten de uitzendbureaus van Unique International (Unique, Ad Rem, Shorttrack) op eigen kracht met 10% te groeien. De concurrentie noteerde een gemiddelde groei van 6%. Houwen ziet hierin een bewijs dat Unique het beter aanpakt dan de concurrentie.

De groei zit hem vooral in de verschillende segmenten voor hoger opgeleiden. Het aandeel van laaggeschoold productiewerk, dat nu nog ruim 50% van al het uitzendwerk inneemt, is licht dalende. De grote uitzendbureaus spelen hier op in door zich middels aparte werkmaatschappijen speciaal te richten op één bepaalde bedrijfssector en/of functieniveau.

Omzethonger

Unique zag deze ontwikkeling naar eigen zeggen eerder aankomen. "Ongeveer 75% van onze inleners komt uit het mkb. Per vestiging hebben wij gemiddeld 100 mkb-bedrijven als klant. Onze omzethonger stillen door alleen volume-contracten binnen te halen is niet ons doel. Ons grote assortiment aan banen en bedrijfsculturen is de basis van ons succes."

Houwen richt zich daarom binnenkort tot werkgeversorganisatie MKB-Nederland, met wie hij graag wil samenwerken. "Het mkb moet zich nadrukkelijker de vraag stellen hoe ze de hoger opgeleide man of vrouw kunnen verleiden bij een klein bedrijf te gaan werken. Een start of doorstart bij een dergelijk bedrijf is hartstikke interessant", zegt Houwen.

Hij benadrukt dat de Unique-medewerkers door dagelijks mkb-bedrijven te bezoeken, beter op de wensen kan inspelen van de werknemer. "De werknemer, oftewel de 'bv-ik', stelt steeds hogere eisen. Qua arbeidsvoorwaarden en bedrijfscultuur. Wij kunnen loopbaan-faciliteiten bieden." Dit geldt met name voor de hoger opgeleide uitzendkrachten, die vaak aan het begin van hun carrière in het mkb brede ervaring willen opdoen en zich nog niet willen binden.

Volgens Houwen moet de mkb-ondernemer niet bang zijn werknemers op den duur weer te laten gaan. "Lifetime-employment bestaat niet meer. Daarnaast is extra profilering erg belangrijk. Kijk tevens als ondernemer naar de meerwaarde van je regio." Houwen geeft als voorbeeld de zoektocht naar een psychiater voor een klant in Friesland. Uiteindelijk werd er een gevonden die ook fervent watersporter was en daarom graag wilde verhuizen. "Werk hiervoor desnoods samen met de plaatselijke VVV", adviseert hij. Ook de naam mkb vindt Houwen eigenlijk uit de tijd. "Innovatie- en groeibedrijven klinkt minder stoffig."

Ook moet het mkb de internet-mogelijkheden voor werkzoekenden beter benutten. Houwen geeft echter toe dat de internet-faciliteiten van Unique nog te wensen overlaten. "Onze talenten-databank wordt daarvoor snel gemoderniseerd. Toch komt bij onze werkmaatschappijen Multiplan Telematica, Polec en Capacity al een derde van de sollicitanten binnen via internet.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl