Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
11 december 1999
 

[ABN AMRO]
[EUBOS.NL]
[Matranortel]
[Postbank]
[Veilinghal]
[BOL]

CSM wil meer A-merken

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, zaterdag

Voedingsmiddelenconcern CSM gaat zich de komende jaren sterker concentreren op A-merken. Dit betekent dat een aantal bedrijven die geen grote namen voeren worden verkocht.

Het afgelopen jaar heeft het concern al afscheid genomen van Fher, California en Möwe. Deze maand zal ook nog M/S/C Lebensmittel worden afgestoten. Hiermee volgt de onderneming concurrenten als Unilever, die al eerder aankondigden zich vooral te richten op de belangrijkste merken.

Dit maakte bestuurvoorzitter, J. Vink gisteren bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. "Behalve bedrijven afstoten zullen we het komende jaar ook zeker niet stilzitten waar het overnames betreft. "We richten ons op dit moment vooral op Europa, hier zijn nog wel wat familiebedrijven te vinden die in aanmerking komen", zegt Vink, die hier verder geen nadere informatie over wil geven.

CSM heeft het afgelopen boekjaar (eindigend op 30 september) de nettowinst met 12,5% zien stijgen tot EUR 125,5 miljoen (276 miljoen gulden). Voor het lopende boekjaar verwacht het concern eveneens goede resultaten. "De stijging van de nettowinst zal zeker weer meer dan 10% zijn", aldus Vink.

De netto-omzet van het voedingsmiddelenconcern is het afgelopen boekjaar met 12,7% gestegen tot EUR 2.199 miljoen (bijna 5 miljard gulden). Vooral in de divisie suikerwerk verwacht Vink voor volgend jaar wederom een behoorlijke omzetstijging. "De nieuwe dochter Leaf telt dan immers volledig mee. We hebben de kauwgomfabriek afgelopen juli gekocht, de winst telde dit boekjaar dus slechts drie maanden mee. Desondanks heeft Leaf ook al aanzienlijk bijgedragen aan de cijfers van dit jaar." Verder heeft ook de overname van bakkerij-ingrediënten begin dit jaar gezorgd voor dit goede resultaat.

Het voedingsmiddelenconcern, dat in Nederland vooral bekend is van de merken Honig, De Ruyter, Hak en Red Band, laat inmiddels al 22 jaar een winststijging zien.

Het bedrijfsresultaat van CSM is het afgelopen boekjaar met 10,9% gestegen tot EUR 186,8 miljoen (410 miljoen gulden). Door de overnames zijn de reserves aangevreten. Het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal zakte dan ook van 37,4% naar 17,3%.

Dat komt onder meer door de in Nederland gebruikelijke methode van boekhouden, waarbij de zogeheten goodwill (het bedrag dat bij overnames meer wordt betaald dan de boekwaarde) van het eigen vermogen wordt afgetrokken. In Amerika doen bedrijven dat niet.

CSM heeft de cijfers van de afgelopen twintig jaren volgens Amerikaanse methode berekend. Het eigen vermogen ligt dan een stuk hoger, maar het belangrijkste cijfer waar beleggers naar kijken, nettowinst als percentage van het eigen vermogen, bedraagt dan slechts 11,8% tegen 35,1% volgens de Nederlandse methode.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl