Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
4 december 1999
 

[Klik hier naar Matra Nortel]
[Cybercard]
[Vacatures]
[PC Thuis]
[EUBOS.NL]
[Qxl]

Businessplan beoogt Tom
Coronel in Formule 1 te tillen

door Coo Dijkman - AMSTERDAM, zaterdag

De B.V. 'The Racing Dutchman' is de sleutel die voor Tom Coronel de deur naar de Formule 1 moet openen. De succesvolle 27-jarige autocoureur uit Huizen die in Japan zowel Formule 3- als Formule Nippon-kampioen werd, acht zichzelf rijp om volgend jaar over te stappen naar het keurkorps van de autosport, maar beseft tegelijkertijd dat alleen de zon voor niets opkomt.

Tom Coronel gaat met bevriende zakenrelaties de aandelenmarkt op om in de Formule 1 te komen. Raymond Coronel, Jacques Walch en Jeroen Schothorst (vlnr) staan achter de kersverse Formule Nippon-kampioen.

Foto: Aldo Allessie

Om zich bij een Formule 1-team te kunnen inkopen, hebben daarom bevriende zakenrelaties een ingenieus businessplan voor de 'The Racing Dutchman' opgesteld die hem in staat moet stellen te concurreren met kapitaalkrachtige kandidaten voor de paar stoeltjes die in de Formule 1 nog te vergeven zijn.

Wilhelm F. Weber, beter bekend als Willy Weber, juicht het initiatief van harte toe want hij is ervan overtuigd dat de Nederlandse coureur in de Formule 1 thuis hoort. De invloedrijke Duitse manager van Coronel die onder anderen ook de gebroeders Michael en Ralf Schumacher onder contract heeft, is van mening: "Als we voor Tom een stoeltje in de Formule 1 kunnen bemachtigen, dan ben ik er zeker van dat hij een succesvolle job zal doen. Dat is niet alleen vanwege zijn rijderscapaciteiten maar heeft ook met zijn karakter te maken. Tom weet altijd een team te motiveren, hoe hij het beste uit zijn wagen kan halen en hoe de media op een positieve manier moet worden benaderd, wat voor sponsors heel belangrijk is. Al die factoren te samen maken van Tom de juiste persoon om voor lange tijd in de Formule 1 te rijden."

Om een voet tussen die Formule 1-deur te krijgen, zegt de B.V. 'The Racing Dutchman' minstens 10 miljoen gulden als startkapitaal nodig te hebben om de Nederlandse racer bij een team onder te brengen. Beginnende Formule 1-rijders moeten immers nog altijd eerst een financiële drempel nemen. Zoals bekend zijn er nauwe contacten met het Arrows-team van Tom Walkinshaw die Coronel al toegezegd dat hij hem zal uittesten, vermoedelijk volgende maand omdat de nieuwe Arrows met Supertec-motor pas rond de kerst afgebouwd zal zijn. Het Weber Management meent evenwel dat andere opties in de Formule 1 ook open liggen. Om de onderhandelingen met Formule 1-teams makkelijker te maken, wil de B.V. "slagvaardig zijn als het moment daar is", aldus Jeroen Schothorst, die één van de bedenkers van het businessplan is.

Hij is algemeen directeur van McGregor Fashion Group en al jarenlang bevriend met Coronel. Zo ook investeerder en Coronel's persoonlijke sponsor Arie Bertram, onroerend goedmakelaar in 't Gooi en Monaco Jacques Walch en uiteraard Tom's halfbroer Raymond Schothorst die de leiding heeft over Coronel Entertainment (kartbaan). Zij gaan de driekoppige directie vormen van de B.V. 'The Racing Dutchman', waarvan Jeroen Schothorst commissaris wordt, samen met Otto Rensing. De laatste was namens Unilever betrokken bij sponsoring (Quest) van het Arrows-team in de tijd dat Jos Verstappen daarvoor nog reed.

De essentie van hun plan dat door de bekende Amsterdamse advocatuur Nauta Dutilh is getoetst, is uitgifte van aandelen van 250 gulden per stuk die een werkkapitaal van tussen de 10 en 14 miljoen gulden moet genereren. Verder worden alle belangen en inkomsten van Tom Coronel in de besloten vennootschap ondergebracht. Aandeelhouders - en dat kunnen zowel particulieren als institutionele beleggers zijn - delen mee in de revenuen die Coronel's carrière zal opleveren. De kern is dan ook: als de coureur verdient, doen dat ook de aandeelhouders, maar andersom geldt ook in deze avontuurlijke branche.

Het plan is niet helemaal uniek omdat eerder al golfer Maarten Lafeber door middel van aandelenuitgifte in staat gesteld werd zijn sport te beoefenen. Toch is er een groot verschil zegt Jeroen Schothorst, overigens geen familie van Raymond: "Er zijn parallellen met Lafeber, maar bij ons gaat het om veel grotere bedragen. Voor hem was het zakgeld. Wat wij gaan doen is een onderneming neerzetten die investeert en marketing bedrijft en geld gaat verdienen." Op korte termijn hopen de stille krachten achter Coronel een bank bekend te maken die wordt ingeschakeld bij de administratie, betaling en wellicht ook distributie van de aandelen. Gesprekken met verschillende financiële instellingen hebben al plaats gehad maar een definitieve keuze is nog niet gemaakt.

Hoewel het om grote bedragen gaat, worden de initiatiefnemers daardoor niet afgeschrikt. "Jarenlang hebben we moeten aanhoren hoe moeilijk het is om geld in Nederland te vinden voor autosport. Jan Lammers kan daar bijvoorbeeld over meepraten. Ik ben echter ongelooflijk verrast hoe 'hot' de Formule 1 momenteel is en hoe Tom bij het Nederlandse bedrijfsleven aanslaat. We willen 5 tot 7 miljoen dollar uit de markt halen en ik ben ervan overtuigd dat we dat in Nederland wegzetten. Dat startkapitaal krijgen we op tafel, want er is voldoende animo voor. Alle marketeers zijn zich bewust van de impact van Formule 1. Tot twee, drie jaar geleden leefde het vooral bij de 'inner circle' maar nu ook bij het grote publiek. Daarom willen we ook particuliere beleggers bij ons project betrekken zodat een wisselwerking met Tom ontstaat en je een breed draagvlak creëert", vertelt Jeroen Schothorst, die samen met zijn autosportminnende partners heeft gebroed om de kip-en-het ei-situatie te doorbreken.

Zij kwamen tot de conclusie dat aandelenemissie de beste manier was om daadwerkelijk de financiële grondslag te leggen voor Coronel's Formule 1-instap. Zij baseerden zich daarbij ook op harde toezeggingen uit het Nederlandse bedrijfsleven waar met name internationaal opererende bedrijven uit o.a. de dienstverlening kansen zien zich via de mondiale Formule 1 te manifesteren. Sponsoring op de wagen behoort dan ook tot de mogelijkheden binnen dat pakket van de B.V. Jacques Walch kwam na gesprekken dan ook tot de slotsom: "Het product Tom Coronel blijkt heel goed te verkopen aan het Nederlandse bedrijfsleven. Hij spreekt mensen aan en weet enthousiasme te bewerkstelligen. We hebben nu al toezeggingen binnen van bedrijven waarmee je vier jaar geleden zeker Formule 1 zou hebben gereden, misschien wel een heel team van had kunnen opkopen. Het ziet er goed uit."

De coureur staat vanzelfsprekend helemaal achter dat businessplan en hoopt dat het zijn vruchten afwerpt. "Nakajima, mijn teambaas in de Formule Nippon, vroeg of ik volgend jaar veel geld wilde verdienen in Japan. Maar ik doe het niet voor het geld maar voor de sport. Ik ben kampioen geworden, heb wat bereikt en wil nu verder. Ik zit dicht tegen de Formule 1 aan en nu is het een kwestie van doorzetten. Ik vind ook dat ik in de Formule 1 thuis hoor. Ik moet dit doen en weet dat ik het kan", meent Coronel. Weber deelt zijn mening. "Ik vergelijk Tom heel erg met Ralf Schumacher die ook in Japan heeft geracet en daar Nippon-kampioen is geworden. Dat betekent dat de rijder die daar kampioen wordt goed voorbereid is op de Formule 1. Tom is in alle categorieën succesvol geweest. Dat is een van de redenen dat ik geloof in zijn capaciteiten en waarom ik het management voor hem doe", bekende Weber, wiens rechterhand Franz Tost dagelijks een hot-line met Tom Coronel onderhoudt. Want ook zij willen maar één ding: weer een Nederlander in de Formule 1 krijgen, de sport die in ons land steeds meer aan populariteit wint en volgens een kijk- en luisteronderzoek van de NOS inmiddels op de vierde plaats staat van de meest geliefde sport onder de Nederlandse televisie-kijker.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.