De Chileense consument heeft
wel trek in Nederlandse lekkernijen. Dat ontdekte ex-Ceteco zakenman Bob Horsman
negen jaar geleden toen hij in Santiago neerstreek met een paar dozen Mentos-snoepjes
in zijn bagage. Wat begon als een zakelijk verzetje is inmiddels uitgegroeid tot
een florerend bedrijf. Comertex verkoopt in Chili met toenemend succes de Nederlandse
smaak.
"Chili is vooral voor de kleinere en middelgrote Nederlandse
levensmiddelenbedrijven een interessante en lucratieve markt. Het is natuurlijk
ver weg en onbekend maar het land heeft open grenzen en consumenten met een stevige
koopkracht. Het is misschien een cliché maar de kansen liggen hier nog
echt voor het oprapen", zo vertelt de Nederlandse zakenman.
Bob Horsman
staaft zijn stelling met resultaten. Terwijl de anders bloeiende economie van
het Andesland dit jaar even in een recessie gleed waarbij het nationale inkomen
met een krappe twee procent slonk, wist Comertex zijn omzet te verdubbelen. "Ben
je bereid om wat geld te stoppen in de marketing van een product dan laat een
stijgende verkoop niet lang op zich wachten. Probleem is wel dat diverse van mijn
Nederlandse leveranciers dat nog onvoldoende beseffen", aldus Horsman die als
voorbeeld de conservenfabriek Hak aanhaalt.
"Met Hak-groenten in glazen
potjes hebben wij destijds een voor Chili uniek product op de markt gebracht dat
goed aansloeg. Inmiddels is het Franse Bonduelle in hetzelfde gat gesprongen en
dreigt nu dit segment helemaal over te nemen. Terwijl Hak mort dat het voor die
paar honderd dozen per jaar niet de moeite loont om een marketing campagne op
te zetten, redeneren de Fransen anders. Die zeggen gewoon: laten we eens zien
of we van die paar honderd dozen er geen paar duizend kunnen maken. En dat lukt",
zo constateert Horsman niet zonder lichte teleurstelling.
Door het toedoen
van Bob Horsman en zijn 35 personeelsleden kunnen de Chilenen inmiddels genieten
van deugdelijk roggebrood, Melba toastjes, Droste chocolade, Douwe Egberts koffie,
Agio sigaren en zelfs heuse speculaas. "Tot onze grote verbazing is vooral speculaas
een groot verkoopsucces gebleken. De Chileense consument is er gewoon dol op en
we kunnen amper genoeg dozen uit Nederland laten aanrukken om aan de vraag te
voldoen", zo meldt de zakenman. Het nieuwste snufje uit Nederland dat Bob Horsman
naar Chili haalde is de meter wodka van de Groningse destilleerder Hooghout. "We
hebben er hoge verwachtingen van. Een bijzondere verpakking doet het steevast
goed hier in Chili."
De Nederlander benadrukt dat Chili in tegenstelling
tot de meeste andere Zuid-Amerikaanse landen een relatief veilig ondernemingsklimaat
kent. "Afnemers betalen de facturen stipt op tijd en er bestaan duidelijke regels
die men doorgaans ook respecteert. Het is juist daarom jammer dat veel Nederlandse
exporteurs nog terugdeinzen voor het zakendoen met Chilenen omdat zij hen over
dezelfde kam scheren als andere Zuid-Amerikanen. Daardoor loopt ons bedrijf helaas
nog veel kansen mis. Het ontbreekt aan adequate voorlichting."
Volgens Bob
Horsman is het opmerkelijk dat Nederlands fabrikaat een prima naam heeft in Chili.
"Nooit hebben wij klachten gekregen over de kwaliteit van onze producten. Iedereen
is eigenlijk dik tevreden. Dat is reuze belangrijk vooral wanneer we met iets
nieuws komen aanzetten want dan zijn inkopers toch al snel geneigd om te redeneren
dat als het uit Nederland komt, het ook wel goed zal zijn. Dat geeft ons als leverancier
vaak net dat steuntje dat we nodig hebben om de grote supermarkten ons die extra
meter ruimte op de schappen te gunnen", zo vertelt Horsman die nog wel waarschuwt
dat de concurrentie ook in Chili flink toeneemt.
"De grote supermarktketens
van het land hanteren de allermodernste marketingtactieken en -middelen. Zij staan
qua bedrijfsvoering op een Amerikaans niveau. Het is dan ook niet langer mogelijk
om een product te slijten op basis van kwaliteit en een leuk praatje alleen zoals
sommige Nederlandse exporteurs nog wel eens vermoeden. Er zijn hier interessante
omzetten te halen, maar alleen wanneer je als bedrijf ook bereid bent wat te investeren."