Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, vrijdag
De internetprovider XS4ALL mag doorgaan met de harde reclamecampagne tegen de gratis internetaanbieders NokNok en Wanadoo. Op grote billboards suggereert XS4ALL dat gratis internet ten koste gaat van de privacy. De gratis internetaanbieders zouden hun geld verdienen met het verkopen van de persoonsgegevens.
In een vervroegde uitspraak wijst de rechtbank de eis van de gratis aanbieders
NokNok en Wanadoo op een onmiddellijk verbod van deze advertenties af.
Volgens de vice-president van de rechtbank mr. Oribio de Castro is de
harde aanpak van XS4ALL gerechtvaardigd. Het gratis aanbieden draagt volgens
hem de schijn van misleiding in zich. Hij wijst er op dat Euronet, de
moeder van Wanadoo, niet bestrijdt dat de gegevens daadwerkelijk gebruikt
worden voor marketing- en reclamedoeleinden.
Dat is ook de reden dat de rechter een verbod uitspreekt op een advertentie van Wanadoo waarin zij ten stelligste ontkennen gebruik te maken van de persoonsgegevens. De advertentie mag niet meer worden geplaatst op straffe van een dwangsom van 10.000.
Wanadoo gaf in een reactie te kennen de algemene voorwaarden zo snel
mogelijk te gaan aanpassen zodat misbruik van persoonsgegevens duidelijk
wordt uitgesloten. "Hoewel de rechter op geen enkele wijze heeft geconstateerd
dat Wanadoo de privacy van de abonnee schendt, sluiten de huidige algemene
voorwaarden dit naar zijn mening niet voldoende uit. Daarom heeft Wanadoo
besloten de voorwaarden zo snel mogelijk aan te passen."
XS4ALL zal nog tot 12 december doorgaan met de campagne.