Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
3 december 1999
 

[Klik hier naar Matra Nortel]
[ABN AMRO]
[BOL]
[Belastingdienst]
[Scoot]
[CMG]

Minister steunt dubbeldeks weg

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie - DEN HAAG, vrijdag

Minister Netelenbos (Verkeer) staat positief tegenover het voorstel om in strijd tegen het fileprobleem op grote schaal dubbeldeks snelwegen aan te leggen in ons land.

Het plan voorziet in twee nieuwe rijstroken en een wisselstrook op zo'n vijf meter boven het bestaande wegennet. Er is een methode ontwikkeld waarmee de zogenoemde hogesnelheidsweg (HSW) kan worden gebouwd zonder dat het verkeer op de bestaande gelijkvloerse weg er hinder van ondervindt.

Minister Netelenbos (midden) en oud-minister Tsjerk Westerterp kunnen het niet laten om even met de miniatuur-autootjes over de maquette te rijden van de dubbeldeks snelweg. Rechts kijkt architect Bert Toorenman toe. FOTO: BUREAU DIJKSTRA

Naar verwachting zal de HSW het aantal files in de spits met maximaal dertig procent kunnen verminderen, wat eenzelfde verkeersbeeld oplevert als tijdens de zomervakantie. Want ondanks het feit dat de HSW per rijrichting slechts één rijstrook telt, zal de capaciteit nagenoeg gelijk zijn aan twee rijstroken op een 'normale' snelweg. Alle voertuigen rijden immers dezelfde snelheid, waardoor een zeer rustig verkeersbeeld ontstaat en de verkeersveiligheid sterk verbetert.

Lampjes in vangrail
De rijsnelheid op de HSW is afhankelijk van het verkeersaanbod en de weersomstandigheden. Door een systeem van lampjes in vangrail wordt de automobilist ertoe aangezet zich stipt aan de snelheid te houden. Indien de juiste snelheid wordt aangehouden lijken de lampjes stil te staan, hetgeen een rustgevend effect heeft.

De HSW is alleen bestemd voor personenauto's. Vrachtwagens worden niet toegelaten, wat het wegonderhoud aanzienlijk vermindert. Wel wordt er op dit moment een speciale bus voor de HSW ontwikkeld, die de concurrentie met de trein moet aangaan door met hoge frequentie tussen de grote steden te gaan rijden.

Verkeer dat gebruik wil maken van deze nieuwe snelweg, moet tien gulden per passage gaan betalen. Voor dat geld wordt wel een filevrije doorgang beloofd tussen de grote steden in ons land. "Het is een maatschappelijk aanvaardbare manier van rekeningrijden. De automobilist heeft een keuzevrijheid", aldus initiatiefnemer en oud-minister van Verkeer en Waterstaat T. Westerterp.

De HSW is ongeveer net zo duur als de aanleg van een 'gewone' snelweg. Zo moet volgens Westerterp worden gerekend op dertig miljoen gulden per strekkende kilometer. Voor de financiering van het project is inmiddels een consortium gevormd, waarin onder meer ING en Strukton zitting hebben. Philips en Siemens zijn nog in de race voor de tolpoortjes die de auto's op de HSW moeten registreren. Volgens het consortium kan de eerste HSW in 2005 worden opgeleverd. Gedacht wordt aan de rijksweg A1 tussen Amersfoort en Amsterdam.

Geprefabriceerd
De palen van de dubbeldeks weg kunnen binnen een half uur worden gemonteerd. Door de toepassing van de zogenoemde overgliding methode ondervinden de dagelijkse verkeersstromen geen noemenswaardige hinder. Vrijwel alle HSW-elementen worden geprefabriceerd en op afroep aangeleverd op de bouwplaats. Zij worden in stukken van 10 meter vooruitgeschoven terwijl beneden het verkeer voortraast. De hele constructie is later eventueel weer eenvoudig te demonteren.

"Een interessante mogelijkheid deze hogesnelheidslijn voor auto's, die zeker kan worden uitgevoerd", aldus Netelenbos. "Ons land telt een aantal wegen die overbelast zijn. Een overbrugging van het bestaande wegennet is een hele praktische manier, met name omdat verbreding wegens de dichte bebouwing rondom de snelwegen vaak moeilijk is."

Ook CDA-Kamerlid Leers, die al eerder opperde om de snelwegen in ons land te 'overkappen', juicht het plan toe. "Door de schaarse ruimte moeten we het ondergronds of hogerop zoeken. Grote voordeel van dit laatste is dat het niet meer plaats inneemt. Bovendien zij wij een grote voorstander van publiek private samenwerking. Het systeem bedruipt zichzelf en kost de overheid dus nauwelijks geld."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.