Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
2 december 1999
 

[BOL]
[V & L informatica]
[ABN AMRO]
[EUBOS.NL]
[TopCarrieres]
[PC Thuis]
[Postbank]
[Veilinghal]

Randapparatuur telecom
soms niet millenniumproof

door MONIQUE HARMSEN - DEN HAAG, donderdag

Hoewel de telecominfrastructuur in ons land millenniumgereed is, kunnen gebruikers op 1 januari toch nog voor een onaangename verrassing komen te staan als zij niet tijdig hebben onderzocht of de door hen gebruikte randapparatuur wel millenniumproof is.

Volgens een schatting van de werkgeversorganisatie VNO-NCW is er bij 5 tot 10 procent van een categorie van zo'n 50.000 middelgrote bedrijven nog onvoldoende aandacht aan de randapparatuur gegeven. Deze bedrijven lopen hierdoor het gevaar dat zij na de jaarwisseling telefonisch onbereikbaar worden.

VNO-NCW, dat ook zitting heeft in het Millennium Platform, waarschuwt ondernemers om zo snel mogelijk te onderzoeken welke apparatuur ze hebben en contact op te nemen met de leverancier. Lukt het niet de leverancier te achterhalen dan kunnen ze een beroep doen op de branchevereniging ICTN voor informatie over de leverancier of de apparatuur.

Volgens dr. P.W.J. de Graaf, beleidssecretaris ict bij VNO-NCW, hebben de grote leveranciers van telefooncentrales en randapparatuur de afgelopen tijd al contact met hun klanten opgenomen om eventuele problemen op te lossen. "Er zijn echter wel 80 leveranciers in deze markt en die hebben niet allemaal even actief gereageerd naar hun klanten toe. Sommigen hebben hun klanten helemaal niet gewaarschuwd. KPN heeft dit wel zeer actief gedaan en daar kwamen toch de nodige problemen naar voren."

Het probleem is volgens De Graaf niet de eenvoudige telecomapparatuur bij de consument en kleinere ondernemers zoals de telefoon en fax. "Die werken meestal perfect."

Veel meer gevaar lopen bedrijven die gebruik maken van computergestuurde telefonie. "Dit is vaak begonnen als een soort experiment en van hieruit is men doorgerold naar e-commerce op basis van deze infrastructuur. Het e-commerce gedeelte is vaak wel aangepast maar men realiseert zich niet dat ook de telefoonapparatuur moet worden gecontroleerd. Als het e-commerce gedeelte niet millenniumproof is kan alsnog storing optreden in de telefooncentrale. Deze systemen zijn zeer gevoelig", aldus De Graaf.

Over wie er aansprakelijk is voor de schade die ontstaat als bedrijven op 3 januari niet bereikbaar zijn, doet VNO-NCW geen uitspraak. "De aansprakelijkheid werkt naar twee kanten. De leverancier hoort op jacht te gaan naar de klant om hem te waarschuwen en het probleem op te lossen. Aan de andere kant heeft de gebruiker ook de plicht om er wat aan te doen als een fout wordt geconstateerd." Volgens De Graaf is dit een zaak voor het Millenniumplatform. Het allerbelangrijkste is echter dat eerst het probleem wordt opgelost.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.