Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
2 december 1999
 

[V & L informatica]
[TopCarrieres]
[PC Thuis]
[Postbank]
[Veilinghal]
[EUBOS.NL]
[BOL]
[ABN AMRO]

Nederlandse aannemers
vergeten zuiderburen

door GEMMA BUTERS - BRUSSEL, donderdag

Nederlandse aannemers reizen de hele wereld over, maar vergeten nog wel eens dat er pal over de grens in België ook fraaie werken zijn binnen te halen. Alleen al in de publieke sector investeren onze zuiderburen jaarlijks honderden miljarden Belgische franken, omgerekend miljarden guldens.

"Het wordt allemaal openbaar aanbesteed. Nederlandse aannemers zijn hier hartelijk welkom", zegt directeur Louk van de Hamer van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. "Alleen horen ze vaak niet of te laat van grote investeringen die eraan zitten te komen."

Om die reden organiseert de Kamer vandaag een congres voor Nederlandse aannemers, ingenieursbureaus, architecten, installateurs en bankiers. Op die dag wordt uiteen gezet welke grote bouwprojecten er in België allemaal op de rol staan. Het gaat vooral om infrastructurele werken aan spoorwegen en havens maar ook waterzuiveringsinstallaties en reeksen kleinere projecten staan op de agenda.

Zo spendeert de organisatie Aquafin jaarlijks bijna ƒ400 miljoen aan nieuwe waterzuiveringsinstallaties en liggen er bij het havenbedrijf van Antwerpen volgens Van den Hamer 'monumentale bedragen' klaar voor de aanleg van nieuwe havens met bijbehorende spoorverbindingen.

Op spoorgebied is er in België volop activiteit voor de aanleg van verschillende trajecten voor de HSL, de flitstrein. De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn besteedt jaarlijks een serie kleinere projecten aan voor zijn tram-en busverbindingen, terwijl de exploitant van de Brusselse metro het netwerk hoopt te gaan uitbreiden naar de voorsteden van de Belgische hoofdstad.

Verder mag de Belgische evenknie van de Rijksgebouwendienst per jaar miljarden franks besteden aan zijn gebouwen en heeft het leger aannemers nodig voor de modernisering van de onderkomens van de krijgsmacht.

Kortom, werk genoeg voor zowel grote als middelgrote bedrijven. Van den Hamer waarschuwt wel voor de grote wettelijke verschillen tussen België en Nederland. "Daaraan stoten aannemers nogal eens de neus. Vooral kleinere bedrijven kunnen dan 'in krappe schoentjes komen', zoals ze hier zeggen, doordat ze naar verhouding grote financiële problemen aan de broek krijgen", aldus Van den Hamer.

Om in België als aannemer te mogen werken, moet het bedrijf erkend worden. De voorbereidende fase is moeizaam. Nederlandse bouwers willen nogal eens alvast beginnen zonder dat alle papieren in orde zijn en krijgen dan met forse btw-naheffingen te maken.

"Je kan alle schade voorkomen door je goed voor te bereiden", benadrukt Van den Hamer. "Iedereen denkt altijd dat België een verlengstuk is van Nederland. Maar of je nu naar Thailand of naar België gaat, het blijft buitenland."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.