Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
2 december 1999
 

[Eurocard/Mastercard]
[ABN AMRO]
[Scoot]
[BOL]
[CMG]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Belastingdienst]

Haagse tramtunnel
4 jaar vertraagd

door Lieke Jongbloed - DEN HAAG, donderdag

De tramtunnel in de binnenstad van Den Haag loopt een aanzienlijke vertraging op van minimaal vier jaar. Hierdoor gaan de eerste trams pas in 2004 ondergronds. Tevens worden de extra kosten op minimaal 53 en maximaal 90 miljoen gulden geschat.

Dit is het gevolg van de wijziging in de bouwmethode die nodig is om verder lekkages te voorkomen. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat de door pech geteisterde tunnel het beste onder hoge luchtdruk kan worden afgebouwd. Deze methode blijkt de meest veilige en risicoloze oplossing, waar ook de verzekering mee akkoord gaat.

Het betrokken ingenieursbureau SAT raamt de extra kosten rond de 60 miljoen gulden. Aannemer Tramkom houdt de totale uitgaven voor bouwen onder verhoogde luchtdruk tussen de 75 en 90 miljoen gulden. Daar komen ook nog de extra kosten van tussen de 10 miljoen en 15 miljoen gulden bij door de schade van de lekkage in maart 1998.

Opleveringsdatum
Ook op het punt van de uiteindelijke opleveringsdatum verschillen betrokken bouwbedrijven. TramKom sluit niet uit dat de tunnel nog in 2003 klaar kan zijn, terwijl Stat Engineering denkt dat dit pas in 2004 mogelijk is. De precieze kosten en opleveringsdatum worden pas helder als exact duidelijk is wanneer kan worden begonnen met de verdere afbouw onder de verhoogde luchtdruk.

Verantwoordelijk wethouder H. Meijer kan ook nog niet zeggen wie moet opdraaien voor de extra kosten. "Dit blijft voorlopig een juridisch vraagstuk. Het kan de gemeente zijn als opdrachtgever of Tramkom als aannemer. Daar wordt nu over gesproken," aldus een aangeslagen wethouder. Overigens liet hij weten dat de gemeente Den Haag ook bij het Rijk om extra financiële steun zal vragen. Al eerder subsidieerde het ministerie van Verkeer en Waterstaat 180 miljoen gulden voor het omvangrijke project. Aanvankelijk werden de totale kosten van de tunnel en parkeergarage op 280 miljoen berekend.

In het voorjaar van 1998 bleek de in aanbouw zijnde tunnel, die loopt onder de Klavermarkt via de Grote Marktstraat naar de Grote Markt te lekken waardoor het wegdek verzakte. Sindsdien wordt gezocht naar een nieuwe veiligere bouwmethode. Andere opties zoals het bouwen onder waterdruk vielen al af.

Teleurgesteld
Volgens wethouder Meijer is hoge luchtdruk de enige en onvermijdelijke oplossing om de tunnel af te krijgen. "Ik ben zeer teleurgesteld en behoorlijk geschrokken van de uitkomsten van het rapport. Maar ik blijf erbij dat de komst van de tramtunnel belangrijk is voor de binnenstad."

Momenteel wordt nog onderzocht of de trams tijdelijk terug kunnen komen op de Grote Marktstraat totdat de tunnel af is. Nu worden verschillende lijnen al sinds de bouwstart in 1996 omgeleid.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.