Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
2 december 1999
 

[ABN AMRO]
[CMG]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Eurocard/Mastercard]
[Scoot]
[Belastingdienst]
[BOL]

Hetze ambtenaren tegen NS

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie - DEN HAAG, donderdag

Topambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben van begin af aan geprobeerd de Nederlandse Spoorwegen buitenspel te zetten bij de exploitatie van de Hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs.

Dit blijkt uit interne verslagen en notities van het ministerie, waarop deze krant de hand heeft weten te leggen.

De ambtenaren hebben minister Netelenbos vanaf haar aantreden in augustus vorig jaar steeds voorgehouden terughoudend te zijn tegenover de NS, omdat zij menen dat er meer geld te verdienen valt aan een ander, buitenlands vervoersbedrijf.

Verzwegen
Uit deze zeer vertrouwelijke stukken blijkt verder dat de ambtelijke top medio vorig jaar gevoelige informatie over de voorgenomen exploitatie van de HSL bewust heeft verzwegen voor de toenmalige minister Jorritsma.

Minister Netelenbos dreigt door het uitlekken van deze informatie in een lastig parket te belanden. Vanmiddag heeft zij vertrouwelijk overleg met de Tweede Kamer over het door haar gekraakte NS-bod voor de exploitatie van de HSL.

De anti-NS-lijn is al onder het eerste paarse kabinet ingezet, zo blijkt uit de notulen van een bijeenkomst eind september 1998 met onder andere Projectdirecteur HSL-Zuid ir. W. Korf en de leden van de Stuurgroep Privatisering Infrastructuur (SPI), een 'zwaar' adviesorgaan van de minister op het gebied van privatiseringsvraagstukken.

"Korf geeft aan dat de bakens verzet zijn. Waar eerder gedacht werd de NS buitenspel te plaatsen, is nu het motto de NS binnenboord te houden", staat letterlijk in de notulen. Ook SPI-voorzitter Treumann constateert dat er "onder het nieuwe kabinet een sterke lobby is die de positie van de NS wil veiligstellen."

Verderop in de notulen is de voorbereiding van een gesprek van de ambtenaren met minister Netelenbos vastgelegd. "Er dient een brief te komen met daarin een aantal issues met een vrij hoog abstractiegehalte."

Meerwaarde
"Kern van het verhaal moet zijn dat men ten aanzien van de NS terughoudend moet zijn. Er dient een consistent beleid ten aanzien van de privatisering gevolgd te worden. We hebben gekozen voor een bepaalde aanpak om meerwaarde te realiseren. Dat moeten we vasthouden. Nu dreigen de spelregels te veranderen omdat de NS in een andere positie wordt geplaatst. Wanneer we nu voluit kiezen voor de NS zeggen we in principe 'NEE' tegen het geld," aldus de notulen.

Uit de stukken blijkt verder dat ambtenaren in het bijzijn van de hoogste ambtenaar, secretaris-generaal B. Pans en directeur-generaal Personenvervoer, W. de Boer, op 15 juli 1998 onderling besluiten om een gevoelig conflict over de voorbereiding van de exploitatie van de HSL, in strijd met de afspraken, niet aan minister Jorritsma en haar collega Zalm (Financiën) te melden.

De SPI, het adviesorgaan van de ministers, komt er een maand eerder achter dat HSL-projectdirecteur Korf tijdens de consultatiefase met zo'n 15 tot 20 van de in totaal 700 aangeschreven bedrijven wil gaan praten over hun plannen met de flitstrein in ons land.

Tegen afspraken
De SPI wijst Korf er op dat dit tegen de afspraken is omdat de bedrijven alleen schriftelijk mogen reageren. De SPI meent dat de apart uitgenodigde bedrijven zo'n gesprek zullen beschouwen als een vooronderhandelingen en daar rechten aan gaan ontlenen.

Als Korf echter aangeeft door te gaan met de gesprekken stuurt de SPI een officiële klachtenbrief aan de baas van Korf, DG-Personenvervoer De Boer, die echter niet reageert. Uiteindelijk komt het tot een gesprek op 15 juli waarin SPI-voorzitter Treumann wijst op de verplichting voor De Boer en zijn mensen om de minister in te lichten als zij het advies van het SPI terzijde leggen. Uiteindelijk wordt de zaak met de mantel der liefde bedekt.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.