Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
1 december 1999
 

[Veilinghal]
[BOL]
[TopCarrieres]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]
[EUBOS.NL]
[PC Thuis]

Bols en Underberg samen
in gedistilleerde drank

Van een onzer verslaggeefsters - ZOETERMEER, woensdag

Drankenconcern Bols gaat met de Duitse branchegenoot Underberg in zee om het brandymerk Asbach Uralt van onze oosterburen over te nemen. Hiermee ziet Bols af van het eerdere plan om Asbach volledig in eigen handen te krijgen. Vanaf vandaag bezitten beide bedrijven ieder 50% van de aandelen. Wel heeft Bols het vetorecht bij belangrijke besluiten.

"Asbach was nooit een bedrijf dat bovenaan ons verlanglijstje van overnames stond. Dit in tegenstelling tot het Griekse Metaxa, een van 's werelds grootste merken in gedistilleerd. Zowel Asbach als de door velen begeerde overnamekandidaat Metaxa waren in handen van Diageo. Wij zouden meer kans maken op de Griekse onderneming als we ook Asbach zouden overnemen", zegt bestuursvoorzitter R. van Ogtrop.

Asbach, vooral bekend in de Duitse horeca, was vanwege een enorme overcapaciteit in de fabriek geen geliefde overnamekandidaat. Volgens de Bols topman wordt slechts 30% van de capaciteit van de installaties in de ultramoderne fabriek in Rüdesheim am Rhein benut. Bols denkt dat Underberg beter in staat is de marketing te voeren, de distributie te verzorgen en bovendien de restcapaciteit van de fabriek te gebruiken. "Wij verwachten dan ook dat we uit dit 50-procentsbelang meer resultaat halen dan wanneer we alle aandelen in handen hadden", stelt de bestuursvoorzitter.

De overname van het Griekse Metaxa gaat door zoals gepland. Hiermee hoopt Bols, nu vooral actief in de Benelux, haar positie in Centraal- en Oost-Europa te versterken. Van Ogtrop: "We hadden al langer plannen om meer oostwaarts te trekken. Naast Bols Vodka, inmiddels zeer populair in Polen, hadden we daar nog een grote trekker nodig."

Bols zegt sinds de scheiding van Wessanen zeker niet stil te hebben gezeten. "We willen ons steeds meer gaan concentreren op A-merken. De twee overnames van afgelopen herfst zijn slechts het begin. Volgens Van Ogtrop gaat het concern zich in de toekomst ook concentreren op de Verenigde Staten. "Dat kan na de Benelux en Centraal- en Oost Europa wellicht onze derde regio worden."

Bols heeft het afgelopen boekjaar (september tot en met augustus) een bedrijfsresultaat gehaald van ƒ45,9 miljoen. Dat is 9% meer dan een jaar eerder. De omzet is met 4% gegroeid tot ƒ400 miljoen. De nieuwe aanwinsten voegen nog eens ƒ125 miljoen aan de omzet toe en ƒ35 miljoen aan de winst. Bols ziet echter verdere groeimogelijkheden. Vooral met Metaxa zijn de verwachtingen hoog gespannen. "Ik verwacht dan ook dat de winst binnen drie jaar op zo'n ƒ100 miljoen ligt", aldus Van Ogtrop, die bovendien binnen drie tot vijf jaar met Bols weer aan de Amsterdamse effectenbeurs genoteerd wil staan.

>

Bols gaat zich concentreren op A-merken.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.