Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
27 november 1999
 

[BOL]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[ABN AMRO]
[Yess]
[CMG]
[Compu'Train]
[EUBOS.NL]
[Scoot]
[Euromatch/Brunel]
[Belastingdienst]
[Eurocard/Mastercard]

Parkeren Amsterdam in
5 jaar naar f13 per uur

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, zaterdag
Parkeren in de Amsterdamse binnenstad kan binnen vijf jaar maar liefst ruim dertien gulden per uur gaan kosten. In andere stadsdelen gaat het bedrag om de auto een uur te parkeren dan naar acht gulden. Dit is de duurste variant die verkeerswethouder Frank Köhler (GroenLinks) in zijn nota 'Herijking Stedelijk Parkeerbeleid' voorstelt.

Eerder werd al bekend dat de wethouder betaald parkeren in de nachtelijke uren wil invoeren en de zogenaamde blauwe zones, waar winkelbezoekers voor niets mogen parkeren, wil afschaffen.

In het centrum van de hoofdstad kost een uur parkeren nu ƒ5 en in de ring daarbuiten ƒ3.

Volgens Köhler zou dit bedrag in 2005 verdubbeld moeten worden en aangevuld met de inflatie, zodat tarieven van respectievelijk ƒ13 en ƒ8 ontstaan. "Alleen op deze manier bereiken we dat er minder auto's in de stad komen", legt Köhler uit. Als de parkeertarieven slechts verhoogd worden met de inflatie, betalen automobilisten in 2005 niet meer dan ƒ6 (centrum) of ƒ4 per uur.

In zijn nota introduceert de wethouder een zogenaamde tussenvariant, waarin een parkeeruur in de binnenstad in vijf jaar tijd naar ƒ8 gaat. "Een sterkere verhoging lijkt mij maatschappelijk niet haalbaar", stelt Köhler. "Ik ben een realistisch bestuurder en leg de drie mogelijke parkeertarieven voor aan het college en de gemeenteraad."

De parkeernota gaat in januari de inspraak in, waarbij ook de stadsdelen zullen worden betrokken. Het college neemt in april een besluit, waarna de raad nog voor het zomerreces van 2000 zich over het parkeren in Amsterdam zal buigen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.