Boskalis heeft voor de tweede
keer dit jaar de winstverwachting in opwaartse zin bijgesteld. Nu gaat het baggerconcern
uit van een stijging van de winst met 20 procent tegen 15 procent bij de publicatie
van de halfjaarcijfers. Vorig jaar werd een nettowinst geboekt van 103,8
miljoen.
Ook voor de komende jaren toonde topman Van Gelder zich uitermate
optimistisch. "1999 wordt een jaar van bovengemiddelde groei", zei hij gisteren
tijdens een bezoek met enkele journalisten aan Harwich, waar Boskalis werkt aan
het uitdiepen van de toegangsgeul naar de containerhaven van Felixstowe. "Ik ben
er hartstikke trots op dat we in de jaren '90 een gemiddelde winstgroei van 10
procent hebben kunnen tonen, maar ook voor de komende jaren voorzie ik een groei
van de winst met dubbele cijfers", zo stelde hij.
Een groei die voor het
grootste deel autonoom zal zijn, maar er zullen volgens Van Gelder zeker ook acquisities
worden gedaan. "We zijn met name geïnteresseerd in aannemers die een aantrekkelijke
vloot hebben."
Dat Boskalis de winstverwachting opnieuw in positieve
zin kon bijstellen, is volgens de topman te danken aan het feit dat de situatie
in Nigeria, waar het baggerconcern in het tweede halfjaar 1998 en het eerste halfjaar
1999 volop problemen ontmoette door de sociale onrust, sterk verbeterd is. "Het
kan morgen natuurlijk weer anders zijn, maar we kunnen nu in ieder geval weer
gewoon werken", stelde Van Gelder, die zijn mensen daar maandenlang binnen heeft
moeten houden.
Maar ook in andere gebieden waar de aannemer actief is,
gingen de zaken goed. "Onze schepen zijn bijzonder goed bezet. In Azië zie
je dat de situatie duidelijk verbetert. We hebben de afgelopen periode veel werk
gehad in Singapore, waardoor we goed hebben kunnen overwinteren tijdens de Aziatische
crisis. Maar nu zie je weer een duidelijke pick-up van de economie. Er komt weer
voorzichtig vraag naar onze diensten vanuit Taiwan, Maleisië en Korea", aldus
Rob van Gelder.
Eigenlijk is alleen Zuid-Amerika een gebied waar de zaken
nog niet helemaal naar wens verlopen. "Er is genoeg te doen, maar de financiering
is daar nog een probleem."
Van Gelder verwacht dat de orderportefeuille
van zijn concern voorlopig goed gevuld zal blijven. "De wereldhandel groeit sterk.
Vervoerskosten zijn erg laag, dus fabrikanten hoeven hun productie niet te verplaatsen
naar de afzetgebieden, ze sturen hun spullen massaal met containers over de wereld.
Dat geeft vraag naar grotere schepen en die hebben op hun beurt weer diepere vaargeulen
nodig. Kijk, hier in Harwich hebben we de geul eerst verdiept van 10 naar 12,5
meter en nu gaan we naar 14,5 meter. De havenautoriteiten zeggen nu nog dat een
diepere geul niet nodig is, maar elders baggeren we al geulen van 16 meter diep
en dat zal ook in Europa moeten gebeuren."
Van Gelder wees er gisteren overigens
op dat de baggerwereld naar zijn mening voor een nieuwe concentratiegolf staat.
"Misschien zal dat niet op korte termijn gebeuren, het gaat daarvoor misschien
wel te goed. Maar binnen 5 jaar zal er toch iets moeten gebeuren", denkt hij.
Van Gelder wees daarbij op de luchtvaartsector. "Daar zie je maatschappijen massaal
internationale allianties afsluiten, dat zullen wij ook moeten doen." Van Gelder,
die aan het roer staat van de grootste baggermaatschappij ter wereld, stelde zelfs
dat Boskalis nog maar nauwelijks groot genoeg is om voldoende kritische massa
te hebben.
"De concentratie zal volgens mij vooral tussen Brussel en
Amsterdam plaatsvinden. We spreken daar bovendien dezelfde taal. Een fusie met
bijvoorbeeld een Japanse collega zie ik niet, daarvoor zijn de cultuurverschillen
te groot. Samenwerken wel, maar het gezamenlijk uitvoeren van een project op de
Waterweg, dat gebeurt echt niet", zei hij stellig. "Maar wel in Azië."