'HSL lost files in een klap op'
door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie -
DEN HAAG, vrijdag
De invoering van de flitstrein in Nederland zorgt voor
een forse vermindering van het aantal files.
Dat blijkt uit het vertrouwelijke bod dat de Nederlandse
Spoorwegen hebben uitgebracht op de exploitatie van de HSL-Zuid. Naast
de flitstrein van Amsterdam naar Parijs wil de NS namelijk een netwerk
van snelle treinen in ons land aanleggen, dat jaarlijks 56 miljoen forensen
de trein in moet lokken. Als gevolg hiervan zal het aantal auto's in de
spits met tenminste 40.000 verminderen.
Hiermee lijkt minister Netelenbos (Verkeer) in één keer
te zijn verlost van het alsmaar groeiende fileprobleem in ons land. Berekeningen
van het ministerie leren namelijk dat er precies 40.000 wagens uit de
spits moeten verdwijnen, om de files tot het verleden te laten behoren.
De wegen zullen een zelfde uitgestorven aanblik opleveren als tijdens
de zomervakantie.
Het departement onderzocht in 1997 voor deze krant hoeveel auto's er
tijdens de zomervakantie er nu eigenlijk minder rondrijden. Tijdens een
normale werkdag rijden er tijdens zowel de ochtend- als avondspits gemiddeld
zo'n 350.000 rond, in de zomermaanden juli en augustus zijn dat er 'slechts'
tien procent minder, wat neerkomt op 30.000 tot 40.000 auto's.
"Dat lijken er misschien niet zoveel, maar deze vermindering
zorgt er wel voor dat het aantal files met 65 procent vermindert", aldus
het ministerie destijds. En nog altijd beroept het departement zich op
dit cijfer als het gaat om de invoering van de gewraakte elektronische
tolheffing te rechtvaardigen.
Zomervakantie
Netelenbos: "Rekeningrijden zal het aantal filerijders met
tien tot vijftien procent verminderen, waardoor de wachttijd met eenderde
wordt verkort. Dan krijg je dezelfde situatie als tijdens de zomervakantie
en kun je over het algemeen goed doorrijden."
Uit het 150 pagina's tellende vertrouwelijke NS-bod, waarin De Telegraaf inzage heeft gehad, blijkt dat in 2006 het netwerk van zowel binnenlandse als buitenlandse flitstreinen in totaal 56 miljoen extra reizigers zal lokken. Zo'n 95 procent hiervan zijn automobilisten, die de snelheid en het extra comfort van de nieuwe treinen verkiezen boven de heilige koe.
Dit zijn zo'n 75.000 auto's per dag. Berekeningen van de NS leren dat ruim vijftig procent hiervan tijdens de spits reist, wat neerkomt op precies 40.000 auto's minder op de weg tijdens de spitsuren. "Ons plan komt de bereikbaarheid in ons land enorm ten goede. De automobilisten die overstappen op de trein vertegenwoordigen een file met een lengte van zestig kilometer", aldus de NS.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat het bod van de NS twee weken terug direct naar de prullenbak verwees omdat met name de reiziger er nauwelijks profijt van zou hebben, kon gisteren niet op de cijfers reageren.
|