NS wil ook landelijk
netwerk snelle treinen
door Jeroen Hendriks en Dominique
Weesie
DEN HAAG, donderdag
De Nederlandse Spoorwegen willen, naast de exploitatie
van de flitstrein van Amsterdam naar Parijs, een groot netwerk van snelle
treinen in Nederland aanleggen. Daarmee worden de grote steden met elkaar
verbonden.
Dat blijkt uit het vertrouwelijke bod dat de NS heeft
uitgebracht op de exploitatie van de flitstrein van Amsterdam naar Parijs,
de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL).
In de Tweede Kamer nemen de twijfels steeds meer toe over de resolute
manier waarop minister Netelenbos (Verkeer) dit bod van de NS heeft afgewezen.
Een meerderheid in de Kamer heeft de NS als exploitant van de HSL-Zuid
nog niet afgeschreven.
Uit het 150 pagina's tellende vertrouwelijke bod, waarin deze
krant inzage heeft gehad, blijkt dat de NS al over zeven jaar met het
netwerk voor snelle treinen (tot 220 kilometer per uur) in ons land wil
starten. Eerst zullen de grote steden in de randstad en Brabant met elkaar
worden verbonden, later komt de rest van Nederland aan de beurt.
Fileprobleem
De Intercity Max, zoals de trein gaat heten, kan reizigers
vanaf 2006 veel sneller, comfortabeler en met veel minder overstappen
vervoeren dan de huidige intercitytreinen. De NS denkt zo een aantrekkelijk
alternatief voor de auto te kunnen bieden en daarmee een aanzienlijke
bijdrage aan de bestrijding van het fileprobleem te kunnen leveren.
Om het netwerk tussen de steden te laten functioneren, is het voor
de NS financieel noodzakelijk om ook de HSL te mogen exploiteren. Daarnaast
verwacht de NS veel van de aansluitingen van de Intercity Max op de HSL.
Goede aansluitingen worden eenvoudiger als één bedrijf beide
spoornetten exploiteert.
In de Tweede Kamer zijn de fracties allerminst ervan overtuigd dat de
binnenlandse reizigers er in het NS-plan echt zo bekaaid vanaf komen als
de minister heeft beweerd.
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft daarom gisteren besloten
om, naast het vertrouwelijk gesprek met de minister volgende week, ook
de NS achter gesloten deuren een toelichting op het bod te laten geven.
Als de Kamer na de gesprekken met de bewindsvrouw en de NS twijfel
houdt over het rigoureuze optreden van de minister, dan zal de Kamer waarschijnlijk
zelf een onafhankelijke commissie van wijzen instellen om de kwestie te
beoordelen. In dat geval zijn de kansen van de NS nog lang niet verkeken,
zo melden diverse bronnen op het Binnenhof.
De Nederlandse Spoorwegen hebben de Kamerleden inmiddels een brief gestuurd
waarin alle spijkerharde kritiek van de minister en haar commissie van
wijzen onder leiding van TNT Post-topman Scheepbouwer op het bod wordt
weerlegd.
Uit deze brief, die 25 punten telt, blijkt bovendien
dat de informatie die de minister aan de Kamer heeft verstrekt volgens
de NS op een aantal belangrijke punten feitelijk niet klopt. Het onjuist
of onvolledig informeren van de Kamer door bewindslieden wordt op het
Binnenhof normaliter als een doodzonde beschouwd.
Openbaar
Zo stelt de NS dat de huidige Europese regels helemaal niet
dwingend voorschrijven dat Nederland het internationale HSL-vervoer openbaar
moet aanbesteden, zoals de minister in de Kamer heeft gezegd. Volgens
Netelenbos was dat een van de argumenten waarom het NS-bod inhoudelijk
niet deugde.
Verder klopt de bewering van de minister dat de intercity Den Haag-Eindhoven wordt geschrapt volgens de NS van geen kant. Het huidige intercitynetwerk blijft bestaan, alleen worden waar mogelijk snelle Intercity Max-treinen ingezet.
Ook is de NS boos dat de minister in de Kamer heeft gezegd dat het bedrijf tot vier keer toe heeft geweigerd het bod toe te lichten. Volgens de NS wilde het projectbureau van de minister, om de procedure 'zuiver' te houden, juist geen toelichting krijgen.
Een invloedrijk Kamerlid schamperde gisteren dat de minister deze brief van de Spoorwegen nog niet eens kende toen zij vorige week direct riep dat er niets van hun tegenargumenten deugt.
|