Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, woensdag
Een aantal gratis internetaanbieders sleept branchegenoot XS4ALL voor de rechter. Dat hebben Wanadoo en NokNok gisteren bevestigd. Zij eisen dat XS4ALL, een dochteronderneming van KPN, stopt met zijn nieuwste reclamecampagne, omdat die hun reputatie aantast.
In een landelijke campagne suggereert XS4ALL dat de gratis internetaanbieders hun klantengegevens voor commerciële doeleinden doorverkopen. XS4ALL, dat niet gratis is, doet dat door letterlijk te citeren uit de algemene voorwaarden van zijn gratis concurrenten. Uit die citaten moet blijken dat de concurrenten gegevens aan derden kunnen verkopen. De posters eindigen met "uiteindelijk heeft alles een prijs".
"De indruk wordt gewekt dat wij alleen bestaan om daarmee winst te kunnen maken, dat is onzin", zegt Achmea-dochter NokNok.
"Het is je reinste misleidende reclame", vindt ook Wanadoo. Als bewijs daarvoor voert hij aan dat Wanadoo zich als lid van de Nederlandse Vereniging van Internet Providers heeft verplicht zijn klanten niet lastig te vallen met 'spam', ongewenste reclame via email.
De providers hebben samen een kort geding aangespannen tegen XS4ALL.
De zaak dient aanstaande vrijdag voor de Amsterdamse rechtbankpresident.