Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
24 november 1999
 

[V & L informatica]
[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[BOL]

Endemol handhaaft
groeiverwachtingen

Van een onzer verslaggevers - AALSMEER, woensdag

Amusementsconcern Endemol ligt op schema. Tijdens de gisteren gehouden aandeelhoudersvergadering stelde John de Mol dat de eerder uitgesproken groeiverwachting gehandhaafd wordt.

Dat betekent dat voor het lopende boekjaar de winst met 15 tot 20 procent zal kunnen toenemen, terwijl de omzet met 10 tot 15 procent zal groeien. Dat de winst sneller stijgt dan de omzet is te verklaren uit het feit dat Endemol aandelen Helkon Media naar de beurs heeft gebracht, waardoor het belang in het Duitse distributiebedrijf is gedaald van 51 naar 25 procent.

Ook stelde De Mol nogmaals dat de winst in de vijf jaren, gerekend vanaf 1995/96, binnen vijf jaar zal verdubbelen en dat betekent dus dat in het boekjaar 2000/01 een winst zal worden gehaald van ƒ120 miljoen uit een omzet van ƒ1,3 miljard. "We gaan met vertrouwen het millennium tegemoet", stelde John de Mol dan ook.

Dat dit doel gehaald zal worden lijkt geen twijfel. "We hebben nog een paar minderheidsbelangen. Maar we hebben de optie de meerderheid te verwerven, en als we daar rekening mee houden, dan zouden we in het afgelopen boekjaar een omzet hebben behaald van ƒ1,2 miljard", rekende De Mol voor.

De aandeelhouders gingen gisteren akkoord met de benoeming van een vijfde lid van de raad van bestuur. Drs. A.T.W.M. Oostvogel RA (47) was afgelopen vijf jaar bestuursvoorzitter van de P&C Groep, daarvoor had hij verschillende financiële functies bij Shell.

Na het afstoten van de divisie Live Entertainment bestond Endemol nog maar uit twee divisies: Televisieproductie en Televisiedistributie. De Mol kondigde gisteren aan een derde poot onder het concern te zetten: Nieuwe media, met als directeur Ruud Hendriks.

"We zijn ook bereid daarin te investeren. We willen onze creativiteit inzetten in webapplicaties. Via tv-programma's kun je daar goed reclame voor maken. Je kunt sterke merknamen profileren. Kijk naar Big Brother. Daar hebben we het voor elkaar gekregen dat de site tot de top-5 van best bekeken internetsites is doorgedrongen. Het aantal hits is nog nooit eerder in Nederland in zo'n korte tijd gehaald."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.