Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
24 november 1999
 

[Veilinghal]
[BOL]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]

Stevige winstgroei voor
supermarktconcern Ahold

Van een onzer verslaggevers - ZAANDAM, woensdag

Ahold boekte in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst van EUR166,9 miljoen (bijna ƒ368 miljoen), een stijging van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Latijns Amerika en de Verenigde Staten (goed voor circa 60% van de Ahold-omzet) werd door een reeks acquisities een stevige groei geboekt.

In deze beide marktgebieden worden sinds begin dit jaar eerder gedane overnames in de cijfers meegenomen, te weten Giant-Landover (VS), Disco (Argentinië) en Santa Isabel (Chili). Mede daardoor steeg de omzet van Ahold als geheel in het derde kwartaal 36,7% naar EUR7,8 miljard (ruim ƒ17 miljard). Aan de Amerikaanse oostkust steeg de omzet met 32,7% naar $4,6 miljard, en viel het bedrijfsresultaat 57% hoger uit. Volgens een woordvoerder was ook de autonome groei hier "significant", waaraan alle ketens hun steentje bijdroegen.

Latijns-Amerika deed het relatief nog beter met een omzetgroei van ruim 126%, en een 76,7% hoger bedrijfsresultaat. Dat laatste is echter hoofdzakelijk terug te voeren op de acquisitie van Disco. Santa Isabel draaide "vrijwel" break-even, en door de devaluatie van de Braziliaanse real daalde de winst van Bompreco.

Vergeleken bij de overzeese markten laat Nederland een bescheiden beeld zien met een omzetgroei van bijna 10% en een ruim 12% hoger bedrijfsresultaat. Opvallend is het verschil in omzetgroei tussen visitekaartje Albert Heijn (+4,2%) en dochter Schuitema (8,8%). "Schuitema draait voortreffelijk met dochter C1000", aldus Ahold-woordvoerder Hans Gobes. "Maar vergeet niet dat Albert Heijn ruim twee keer zo groot is." Het marktaandeel van AH nam in het derde kwartaal met 0,3 procentpunt af; volgens de grootgrutter een tijdelijk effect als gevolg van de introductie van de bonuskaart. "Aan het einde van het jaar hebben we dat weer teruggewonnen."

Elders in Europa schrijft alleen Polen nog rode cijfers, als gevolg van "forse investeringen" in winkels. Volgens Gobes zal "eind 2000, begin 2001" het break even-punt in zicht komen. Ook de activiteiten in Azië zijn nog steeds verliesgevend, al daalde het verlies vooruitlopend op de verkoop van de activiteiten in China in Singapore in het vierde kwartaal.

Ahold handhaafde gisteren haar eerder geformuleerde verwachting dat de winst per aandeel in 1999 met 20% groeit. In het derde kwartaal kwam die toename uit op ruim 30%.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.