Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
24 november 1999
 

[BOL]
[Veilinghal]
[V & L informatica]
[ABN AMRO]

Administratieve lastendruk
behoeft nationale aanpak

door Ronald Veerman - DEN HAAG, woensdag

Het kabinet moet frontaal in de aanval tegen de in korte tijd met miljarden guldens gestegen administratieve lasten voor het Nederlandse bedrijfsleven, waardoor met name kleine ondernemers op dit moment enorme hoeveelheden geld en tijd nodeloos verspillen.

Via een grootscheepse nationale aanpak, waarbij de ministeries, gemeenten en andere overheidsinstanties de handen met het bedrijfsleven ineen slaan, kan het huidige enorme lastenbedrag van 16,5 miljard gulden per jaar in korte tijd met tenminste 2 miljard gulden worden verlaagd.

Een dergelijke vermindering kan de Nederlandse economie volgens het Centraal Planbureau (CPB) een impuls geven van maar liefst 0,3% op langere termijn.

Dat blijkt uit de uitvoerige plannen die de speciaal door minister Jorritsma (Economische Zaken) ingestelde commissie-Slechte morgen zal presenteren in haar rapport ' Regels zonder overlast'.

Volgens de commissie zijn 'onorthodoxe' maatregelen nodig en moet er bij de overheid een 'grondige cultuurverandering' plaatsvinden om er voor te zorgen dat het bedrijfsleven in de toekomst niet opnieuw met allerlei nadelige gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving wordt geconfronteerd.

Slechte waarschuwt dat de voortdurende wijzigingen van allerlei regels voor veel onzekerheid en ergernis zorgt bij ondernemers, die deze problemen vaak vele malen erger vinden dan de gevolgen van de invoering van de euro of het millenniumprobleem.

Daardoor bestaat er volgens de commissie zelfs een kans dat op een bepaald moment geweigerd gaat worden om aan bepaalde verplichtingen te voldoen, omdat de tolerantiegrens bij de bedrijven simpelweg is overschreden.

Vooral het veel intensiever gebruiken van internet kan volgens Slechte een enorme bijdrage leveren om het in zijn ogen 'wilde beest' van de administratieve lasten te temmen.

De overheid zal daartoe e e n centrale website moeten ontwikkelen waarop voortaan alle voor bedrijven relevante formulieren van milieuvergunningen tot en met de Belastingdienst kunnen worden opgevraagd en ingevuld. Elke ondernemer moet daarbij een persoonlijk identificatienummer krijgen om makkelijk met de overheid te kunnen communiceren.

Bedrijven hoeven daardoor niet langer bij allerlei instanties en loketten langs om de gewenste informatie te leveren of aan te vragen. Daarnaast kunnen de ondernemers voortaan volstaan met het slechts eenmaal invullen van bepaalde informatie die door de overheid voor meerdere regelingen benodigd is.

Omdat nog niet alle ondernemers een internet-aansluiting hebben moet deze centrale website stapsgewijs, maar desalniettemin snel, worden doorgevoerd. De commissie doet daarbij tevens een klemmend beroep op staatssecretaris Vermeend (Financiën) om met een gunstige fiscale regeling te komen voor investeringen in computers.

Een ander zeer belangrijk element uit de plannen van de commissie is de instelling van een zware onafhankelijke adviesraad die de ontwikkeling van de administratieve lasten voortaan nauw in de gaten moet houden.

Hoewel minister Jorritsma (Economische Zaken) vorige maand al aangaf voor een dergelijk orgaan te voelen stelt Slechte hier in zijn rapport een zeer groot aantal eisen aan, waaruit blijkt dat deze organisatie in de toekomst een zeer belangrijk stempel gaat drukken op het nieuwe beleid.

Zo moet de adviesraad in principe alle nieuwe wetten en plannen van de overheid kritisch kunnen toetsen op eventuele negatieve gevolgen voor de administratieve lasten. Wanneer een dergelijk voorstel wordt aangekondigd zal een toetsing plaatsvinden door het openbaar maken van de plannen - bijvoorbeeld via internet - waarna bedrijven en organisaties reacties en suggesties mogen doorgeven.

Mede op basis hiervan zal de adviesraad een oordeel geven over de gevolgen op de administratieve lasten van het bewuste voorstel. In geval van een wetsvoorstel zal dit er toe leiden dat deze naast een advies van de Raad van State voortaan ook een advies van de adviesraad bevatten als ze naar de Tweede Kamer worden gestuurd.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.