Het kabinet moet frontaal in de aanval tegen de in korte tijd met miljarden guldens gestegen administratieve lasten voor het Nederlandse bedrijfsleven, waardoor met name kleine ondernemers op dit moment enorme hoeveelheden geld en tijd nodeloos verspillen.
Via een grootscheepse nationale aanpak, waarbij de ministeries, gemeenten
en andere overheidsinstanties de handen met het bedrijfsleven ineen slaan,
kan het huidige enorme lastenbedrag van 16,5 miljard gulden per jaar in
korte tijd met tenminste 2 miljard gulden worden verlaagd.
Een dergelijke vermindering kan de Nederlandse economie volgens het Centraal
Planbureau (CPB) een impuls geven van maar liefst 0,3% op langere termijn.
Dat blijkt uit de uitvoerige plannen die de speciaal door minister Jorritsma (Economische Zaken) ingestelde commissie-Slechte morgen zal presenteren in haar rapport ' Regels zonder overlast'.
Volgens de commissie zijn 'onorthodoxe' maatregelen nodig en moet er
bij de overheid een 'grondige cultuurverandering' plaatsvinden om er voor
te zorgen dat het bedrijfsleven in de toekomst niet opnieuw met allerlei
nadelige gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving wordt geconfronteerd.
Slechte waarschuwt dat de voortdurende wijzigingen van allerlei regels
voor veel onzekerheid en ergernis zorgt bij ondernemers, die deze problemen
vaak vele malen erger vinden dan de gevolgen van de invoering van de euro
of het millenniumprobleem.
Daardoor bestaat er volgens de commissie zelfs een kans dat op een bepaald moment geweigerd gaat worden om aan bepaalde verplichtingen te voldoen, omdat de tolerantiegrens bij de bedrijven simpelweg is overschreden.
Vooral het veel intensiever gebruiken van internet kan volgens Slechte een enorme bijdrage leveren om het in zijn ogen 'wilde beest' van de administratieve lasten te temmen.
De overheid zal daartoe e e n centrale website moeten ontwikkelen waarop
voortaan alle voor bedrijven relevante formulieren van milieuvergunningen
tot en met de Belastingdienst kunnen worden opgevraagd en ingevuld. Elke
ondernemer moet daarbij een persoonlijk identificatienummer krijgen om
makkelijk met de overheid te kunnen communiceren.
Bedrijven hoeven daardoor niet langer bij allerlei instanties en loketten
langs om de gewenste informatie te leveren of aan te vragen. Daarnaast
kunnen de ondernemers voortaan volstaan met het slechts eenmaal invullen
van bepaalde informatie die door de overheid voor meerdere regelingen
benodigd is.
Omdat nog niet alle ondernemers een internet-aansluiting hebben moet deze centrale website stapsgewijs, maar desalniettemin snel, worden doorgevoerd. De commissie doet daarbij tevens een klemmend beroep op staatssecretaris Vermeend (Financiën) om met een gunstige fiscale regeling te komen voor investeringen in computers.
Een ander zeer belangrijk element uit de plannen van de commissie is
de instelling van een zware onafhankelijke adviesraad die de ontwikkeling
van de administratieve lasten voortaan nauw in de gaten moet houden.
Hoewel minister Jorritsma (Economische Zaken) vorige maand al aangaf
voor een dergelijk orgaan te voelen stelt Slechte hier in zijn rapport
een zeer groot aantal eisen aan, waaruit blijkt dat deze organisatie in
de toekomst een zeer belangrijk stempel gaat drukken op het nieuwe beleid.
Zo moet de adviesraad in principe alle nieuwe wetten en plannen van de
overheid kritisch kunnen toetsen op eventuele negatieve gevolgen voor
de administratieve lasten. Wanneer een dergelijk voorstel wordt aangekondigd
zal een toetsing plaatsvinden door het openbaar maken van de plannen -
bijvoorbeeld via internet - waarna bedrijven en organisaties reacties
en suggesties mogen doorgeven.
Mede op basis hiervan zal de adviesraad een oordeel geven over de gevolgen op de administratieve lasten van het bewuste voorstel. In geval van een wetsvoorstel zal dit er toe leiden dat deze naast een advies van de Raad van State voortaan ook een advies van de adviesraad bevatten als ze naar de Tweede Kamer worden gestuurd.