Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
20 november 1999
 

[Qxl]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[V & L informatica]
[Cybercard]
[Vacatures]

Albers gokt verkeerd

door Coo Dijkman - MACAU, zaterdag

Christijan Albers heeft gegokt en verloren. Hoewel de 46e Grand Prix van Macau over twee keer vijftien ronden nog moet worden verreden heeft de veelbelovende Formule 3-coureur zijn kansen op de jackpot gisteren in de beslissende kwalificatie verspeeld. De 20-jarige Albers begint morgen vanaf de elfde plaats en dat is de slechtste startpositie voor het aanremmen van de eerste, haakse bocht bij het Lisboa-casino. Dertig rijders moeten zich door die trechter wringen.

Na een belabberde sessie waarin hij steeds verder afzakte op de startopstelling, deed de Duits Formule 3-kampioen in de tweede en beslissende tijdtraining nog een ultieme poging om zich op te werken, maar hij vergaloppeerde zich in de beruchte Curva do Hotel Lisboa. Albers vloog onderstuurd de banden in, dacht zich nog te redden door de Dallara-Opel in de achteruit te zetten, maar werd daarna bijna doorboord door de Italiaan Michele Spoldi die hem onmogelijk meer kon ontwijken. Einde oefening, finito glorende roem.

Maar eigenlijk was Albers het spoor al eerder bijster. Om zijn derde tijd van de eerste kwalificatie te willen verbeteren, of althans in de slipstream van de ongenaakbare Brit Darren Manning met zijn Dallara-TOM'S Toyota (baanrecord) te blijven, had hij de set up van zijn wagen veranderd. Het was een gok die dramatisch uitpakte, want uiteindelijk was Albers nagenoeg de enige die zijn tijd van donderdag niet wist te verbeteren. "Dat heb je in het leven, het zit wel eens tegen", zei de coureur enigszins filosofisch, maar zijn hart huilde en zijn meestal guitige toet betrok. Hoewel hij zichzelf nog moed in sprak door te stamelen dat zijn startpositie hem niet zoveel uitmaakte, kon de grote verliezer niets anders erkennen dan "dat vooraan starten natuurlijk een stuk makkelijker was geweest".

De ingreep met andere vleugelafstelling en iets hardere veren bleek een foute keuze te zijn geweest, want op het al hobbelige stratencircuit stuiterde de wagen van Albers alle kanten op. De grip was foetsie en als hij eens een snelle ronde dacht te rijden, werd hij op het nauwe Circuito da Guia afgeremd door druk verkeer of gele vlaggen vanwege de vele crashes. Eén ding stelden hij en zijn Duitse teambaas Bertram Schäfer wel vast en dat was dat de auto gewoon slecht was en daarom zullen zij weer teruggaan naar de set up van de eerste kwalificatie-dag. "En dan maar hopen dat we de eerste race goed doorkomen om er in de tweede race voor te gaan. We zullen wel zien hoe het dit jaar gaat bij die eerste bocht, maar ik ben inderdaad bang dat het daar weer raak zal zijn", aldus Albers.

Angst is echter een slechte raadgever maar de indruk is ook dat het grote talent op dit moment niet goed in zijn vel zit. Afgezien van zijn pijnlijke, ingetapete ribben als gevolg van een kartrace, lijkt zijn hoofd niet bij de prestigieuze race in Macau te zijn maar piekert hij meer over zijn toekomst. Albers staat in de belangstelling van diverse Formule 3000-teams en gisteren na de training was hij nog in conclaaf met twee Japanners over de Formule Nippon. Ook de Indy Light in de States is een optie en met Mercedes-sportbaas Norbert Haug is zelfs het Duits toerwagenkampioenschap (DTM) ter sprake gekomen.

Hij heeft nog even de tijd om die puzzel op te lossen: "Maar ik moet er niet aan denken met kerst nog niets te weten", bekende Albers die op dit moment alleen nog steun van zijn naaste familie heeft om de juiste keuze te maken. Hoewel zich met name uit het buitenland managementbureaus hebben gemeld wil de Gooise coureur op zeker spelen. "Die hebben al andere coureurs onder contract en ik wil dat ze alleen voor mij aan de slag gaan. Bovendien werken die bureaus met wurgcontracten waar je niet goed van wordt", is hij op zijn hoede. In Macau heeft hij gegokt en klonk voor hem het 'rien n'a va plus, het geld is niet meer van u'. Ook zijn toekomst als autocoureur lijkt op een gokspel, maar met dit verschil dat het talent meerdere troefkaarten kan uitspelen. De kunst is dat ook te doen.

Uitslag kwalificatie 46e Grand Prix van Macau Formule 3:1. Manning (GBr) Dallara-TOM's Toyota 1.14,143 (gem. 164,24 km/uur), 2. Button (GBr) Dallara-Renault 0,521, 3. Lechner (Oos) Dallara-Opel 0,782, 4. Sundberg (Zwe) Dallara-Opel 0,918, 5. Couto (Mac) Dallara-Opel 1,010, 11. Albers (Ned) Dallara-Opel 1,638, 25. Van Lent (Ned) Dallara-Opel 4,079.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.