Van onze correspondent - BRUSSEL, zaterdag
De Europese Commissie wil een speciale milieuheffing introduceren op vliegen om de milieuschade van het luchtverkeer terug te dringen. Brussel denkt aan een toeslag op tickets en vliegvelden of aan een emissie-heffing die is gebaseerd op het aantal kilometers dat luchtvaartmaatschappijen maken.
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde weekblad European Voice presenteert Eurocommissaris Loyola De Palacio (Energie en Transport) volgende week een serie radicale maatregelen die zeker tot controverses in de lidstaten en de luchtvaartindustrie zullen leiden.
De Commissie ziet er echter van af om accijns-heffingen in te voeren op kerosine omdat dit juridisch lastig is, economisch schadelijk en nauwelijks ten goede zou komen aan het milieu. De ontheffing van kerosine kost de gezamenlijke EU-schatkisten momenteel 24 miljard per jaar, zo heeft de Commissie becijferd.
Volgens analisten heeft De Palacio gekozen voor een milieuheffing in plaats van een belasting omdat het voorstel dan een grotere kans maakt te worden aangenomen door de lidstaten. Spanje blokkeert immers nog steeds de invoering van een Europa-brede ecotax, terwijl voor een milieuheffing geen unanimiteit maar een gekwalificeerde meerderheid in de ministerraad nodig is.
De luchtvaartmaatschappijen zijn mordicus tegen iedere extra heffing
op vliegen omdat het de vervoerders geld kost terwijl er geen duidelijke
verbetering van het milieu uit zou voortvloeien.