Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
20 november 1999
 

[Autosite]
[Vacatures]
[Siteshopper]
[Veilinghal]
[BOL]
[EUBOS.NL]

Nieuwe tunnel naar Zwitsers skigebied

  door Wim Pieters - KLOSTERS, zaterdag

Zwitserland heeft sinds kort de langste smalspoorwegtunnel ter wereld. Sportminister Moritz Leuenberger opende gisteren de Vereina-tunnel tussen de bekende wintersportplaats Klosters en Susch, waarmee het skigebied van Unter-Engadin eindelijk een goede verbinding heeft met de rest van de Alpenrepubliek.

Dankzij de tunnel, die 19 kilometer lang is en 1463 meter boven zeeniveau ligt, hoeven skiliefhebbers niet meer over de Flüela-pas bij Davos. Deze pas is 's winters dikwijls wegens onbegaanbaarheid afgesloten.

De constructie van de smalspoortunnel werd in bijna negen jaar tot stand gebracht en kostte ruim 1,1 miljard gulden.

De prijs om met de auto op de trein door de tunnel te mogen, varieert van 27 tot 40 Zwitserse franc inclusief passagiers, afhankelijk van het seizoen. De reis duurt 17 minuten. Dat scheelt al gauw twee uur met de barre tocht via de Flüela-pas.

De plaatselijke autoriteiten hopen jaarlijks 300.000 auto's door de smalspoortunnel te vervoeren zodat het toerisme in het Engadin-gebied met een derde toeneemt.

Het speciaal aangeschafte rollende materieel omvat onder meer nieuwe locomotieven met een gewicht van 62 ton en een vermogen van 4003 pk die 420 ton kunnen trekken met een snelheid van 100 km/u.

Met de opening van de Vereina-lijn is een stukje geschiedenis geschreven. Het begon namelijk 110 jaar geleden allemaal met het idee van een Nederlandse ingenieur, W.J. Holsboer, die in 1889 al een project ontwierp voor een tunnelverbinding.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.