door Wim Pieters - KLOSTERS, zaterdag
Zwitserland heeft sinds kort de langste smalspoorwegtunnel ter wereld.
Sportminister Moritz Leuenberger opende gisteren de Vereina-tunnel tussen
de bekende wintersportplaats Klosters en Susch, waarmee het skigebied
van Unter-Engadin eindelijk een goede verbinding heeft met de rest van
de Alpenrepubliek.
Dankzij de tunnel, die 19 kilometer lang is en 1463 meter boven zeeniveau
ligt, hoeven skiliefhebbers niet meer over de Flüela-pas bij Davos.
Deze pas is 's winters dikwijls wegens onbegaanbaarheid afgesloten.
De constructie van de smalspoortunnel werd in bijna negen jaar tot stand
gebracht en kostte ruim 1,1 miljard gulden.
De prijs om met de auto op de trein door de tunnel te mogen, varieert
van 27 tot 40 Zwitserse franc inclusief passagiers, afhankelijk van het
seizoen. De reis duurt 17 minuten. Dat scheelt al gauw twee uur met de
barre tocht via de Flüela-pas.
De plaatselijke autoriteiten hopen jaarlijks 300.000 auto's door de smalspoortunnel
te vervoeren zodat het toerisme in het Engadin-gebied met een derde toeneemt.
Het speciaal aangeschafte rollende materieel omvat onder meer nieuwe
locomotieven met een gewicht van 62 ton en een vermogen van 4003 pk die
420 ton kunnen trekken met een snelheid van 100 km/u.
Met de opening van de Vereina-lijn is een stukje geschiedenis geschreven.
Het begon namelijk 110 jaar geleden allemaal met het idee van een Nederlandse
ingenieur, W.J. Holsboer, die in 1889 al een project ontwierp voor een
tunnelverbinding.