Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
20 november 1999
 

[CMG]
[Compu'Train]
[BOL]
[Yess]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[EUBOS.NL]
[Euromatch/Brunel]
[ABN AMRO]

Diefstal in hotels
loopt spuigaten uit

door Mirjam Brinks en Annemiek Paping

AMSTERDAM, zaterdag

Diefstal uit Nederlandse hotelkamers is schering en inslag. De gasten nemen massaal handdoeken, badlakens, klerenhangers en zelfs batterijen uit afstandbedieningen mee. Ook strijkijzers, föhnen, broekenpersen en toiletbrillen ontsnappen niet aan de aandacht van de hotelgast.

Vooral de dure, internationale hotelketens in de Randstad klagen steen en been. Er wordt zelden aangifte gedaan, omdat de diefstal bijna niet te bewijzen is en de klant gevlogen.

De schadepost loopt in de vele miljoenen guldens. Alleen al in het Amsterdamse sterrenhotel Marriott maandelijks 600 honderden handdoeken en 300 badlakens door gasten ontvreemd.

Dick Vollenga, voorzitter van de sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland, spreekt van een 'bizarre' situatie, die volgens hem in de rest van Nederland beduidend minder vaak speelt dan in grote hotels in de randstad. "De anonimiteit in grote hotels maken het voor de gast eenvoudiger spullen achterover te drukken."

Kamerprijs

De aanpak van deze problematiek verschilt van bedrijf tot bedrijf. "De ene ondernemer brengt de schadepost in rekening bij de gast. De ander ziet het als 'risico van het vak' en verwerkt het in de kamerprijs."

Vollenga adviseert de exploitanten van de hotelketens met klem badjassen en handdoeken te ontdoen van het hotel-logo. "Dat is een probaat middel. Veel mensen zijn blijkbaar merkengek. Een artikel met beeldmerk of logo is erg in trek. Gebleken is dat de diefstal aanmerkelijk terugloopt als dit logo wordt verwijderd."

Kettingen aan diefstalgevoelige zaken zoals haarföhn, wekkerradio en strijkijzer kunnen ook helpen tegen diefstal. "Ik vind dit zeer klantonvriendelijk en heb er een bloedhekel aan, maar soms is het onvermijdelijk".

De hotels zouden hun gasten wél een gratis aandenken, mét logo, op de kamer kunnen aanbieden.

Elke 11 seconden

De hotelketen Holiday Inn Worldwide schatte een paar jaar geleden nog dat er elke 11 seconden een handdoek uit een kamer wordt gestolen.

Volgens een woordvoerder van het Okura hotel in Amsterdam hebben gasten vaak geen kwade bedoelingen met het meenemen van spullen uit de hotelkamer. "Mensen denken veelal dat het een presentje is omdat het voor ze is neergelegd."

"Vooral buitenlandse gasten denken vaak dat zij in Nederland een speciale vipbehandeling krijgen en vinden dat de badhanddoek daar dan bij hoort", aldus de woordvoerster van het Okura hotel, die dit overigens niet een erg groot probleem vindt. "Als straks mensen over de hele wereld met onze badjas lopen, is dat toch aardige reclame."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.