Diefstal in hotels
loopt spuigaten uit
door Mirjam Brinks en Annemiek Paping
AMSTERDAM, zaterdag
Diefstal uit Nederlandse hotelkamers is schering en
inslag. De gasten nemen massaal handdoeken, badlakens, klerenhangers en
zelfs batterijen uit afstandbedieningen mee. Ook strijkijzers, föhnen,
broekenpersen en toiletbrillen ontsnappen niet aan de aandacht van de
hotelgast.
Vooral de dure, internationale hotelketens in de Randstad
klagen steen en been. Er wordt zelden aangifte gedaan, omdat de diefstal
bijna niet te bewijzen is en de klant gevlogen.
De schadepost loopt in de vele miljoenen guldens. Alleen al in het
Amsterdamse sterrenhotel Marriott maandelijks 600 honderden handdoeken
en 300 badlakens door gasten ontvreemd.
Dick Vollenga, voorzitter van de sector Hotels van Koninklijk
Horeca Nederland, spreekt van een 'bizarre' situatie, die volgens hem
in de rest van Nederland beduidend minder vaak speelt dan in grote hotels
in de randstad. "De anonimiteit in grote hotels maken het voor de gast
eenvoudiger spullen achterover te drukken."
Kamerprijs
De aanpak van deze problematiek verschilt van bedrijf tot bedrijf. "De
ene ondernemer brengt de schadepost in rekening bij de gast. De ander
ziet het als 'risico van het vak' en verwerkt het in de kamerprijs."
Vollenga adviseert de exploitanten van de hotelketens met klem badjassen
en handdoeken te ontdoen van het hotel-logo. "Dat is een probaat middel.
Veel mensen zijn blijkbaar merkengek. Een artikel met beeldmerk of logo
is erg in trek. Gebleken is dat de diefstal aanmerkelijk terugloopt als
dit logo wordt verwijderd."
Kettingen aan diefstalgevoelige zaken zoals haarföhn, wekkerradio
en strijkijzer kunnen ook helpen tegen diefstal. "Ik vind dit zeer klantonvriendelijk
en heb er een bloedhekel aan, maar soms is het onvermijdelijk".
De hotels zouden hun gasten wél een gratis aandenken,
mét logo, op de kamer kunnen aanbieden.
Elke 11 seconden
De hotelketen Holiday Inn Worldwide schatte een paar jaar geleden nog
dat er elke 11 seconden een handdoek uit een kamer wordt gestolen.
Volgens een woordvoerder van het Okura hotel in Amsterdam hebben gasten
vaak geen kwade bedoelingen met het meenemen van spullen uit de hotelkamer.
"Mensen denken veelal dat het een presentje is omdat het voor ze is neergelegd."
"Vooral buitenlandse gasten denken vaak dat zij in Nederland een speciale
vipbehandeling krijgen en vinden dat de badhanddoek daar dan bij hoort",
aldus de woordvoerster van het Okura hotel, die dit overigens niet een
erg groot probleem vindt. "Als straks mensen over de hele wereld met onze
badjas lopen, is dat toch aardige reclame."
|