Op de beurs werd Vedior hard gestraft voor deze mededeling. Het aandeel verloor EUR3,60 op EUR13,90. Ook de andere uitzendorganisaties kregen een tik mee. De angst dat de bodem van de arbeidsmarkt in zicht komt en ook uitzendorganisaties het moeilijk zullen krijgen geschikte uitzendkrachten te vinden, deed veel beleggers besluiten het zekere voor het onzekere te nemen.
Een woordvoerder van Vedior benadrukt in een toelichting dat Vedior in zijn geheel boven verwachting draait maar dat alleen Nederland en België met tegenvallers te kampen hebben. "De overige bedrijfsonderdelen, VediorBis in Frankrijk en Select in Groot-Brittannië, draaien erg goed maar niet goed genoeg om de tegenvallende resultaten in Nederland in België op te kunnen vangen. De problemen in België en Nederland omvatten ongeveer 20 procent van de omzet, een derde komt voor rekening van België en tweederde voor rekening van Nederland."
Tekort uitzendkrachten
Vedior stelt in een verklaring dat het voortgaande
goede economische klimaat in Nederland heeft geresulteerd in een tekort
aan tijdelijk personeel waardoor steeds meer vacatures onvervuld blijven.
Als gevolg hiervan daalde de markt voor uitzendkrachten in het derde kwartaal
met meer dan 10 procent. In de eerste helft van 1999 was er sprake van
een daling van 5 procent. Deze daling kon niet tijdig worden opgevangen
door een daling van de kosten.
"We hadden verwacht dat na het eerste halfjaar, waarin er een daling van 5 procent plaatsvond, de markt in de tweede helft van het jaar weer zou aantrekken. Dat is dus niet het geval. Na de zomer is de markt niet aangetrokken. De diepgang van de teruggang heeft ons verrast. Aan de aanbodzijde is er een chronisch tekort. Dat is overigens al een tijd het geval."
Volgens de Vedior-woordvoerder is zijn bedrijf niet de enige uitzender die de krapte van de arbeidsmarkt in Nederland aan den lijve ondervindt. "We kunnen alleen voor onszelf spreken maar we zitten in dezelfde markt als onze concurrentie. Ik denk dat we het niet slechter doen dan de markt. Anderen moeten er ook last van hebben."
Dat laatste wordt door de grootste concurrent Randstad ontkent. "Wij zien geen enkele reden tot paniek", stelt de woordvoerder. "Wij handhaven onze in augustus gedane verwachtingen van een snellere wereldwijde verdere groei in de tweede helft van het jaar. In Nederland regenen de vacatures binnen over de hele breedte van de arbeidsmarkt. De aanbodzijde is het lastigst. Je ziet nu duidelijk dat de uitzendkracht de baas is. Wij proberen aan de hand van zijn wensen een baan te vinden. Dat lukt bij twee op de drie arbeidskrachten."
Het gespecialiseerde uitzendbureau Unique liet vorige week bij de
presentatie van de cijfers nog weten vol vertrouwen de tweede helft van
het jaar tegemoet te zien met een verwachte groei per aandeel van rond
de 20 procent. Hoewel Unique ook hinder ondervindt van de schaarste op
de arbeidsmarkt weet het uitzendbedrijf door in te spelen op niches in
de markt met hogere marges toch haar resultaten op peil te houden.
Manpower
De van oorsprong Amerikaanse organisatie Manpower onderschrijft
de conclusie van Vedior dat de hele uitzendmarkt de gevolgen van de krapper
wordende arbeidsmarkt ondervindt. "We merken dat ten opzichte van vorig
jaar onze winst onder druk staat. Toch slagen we er nog steeds in om mensen
binnen te trekken alhoewel we daarvoor wel alle registers moeten opentrekken",
stelt woordvoerder J. Vinke. "Onze omzetgroei lag dit jaar tot oktober
tussen de 5 en 10 procent. Dat is bescheiden ten opzichte van het verleden
toen er groeicijfers van 20 tot 30 procent uit de bus rolden. Ik schat
dat wij in Nederland zo'n 10.000 tot 20.000 vacatures hebben op dit moment,
dat is dramatisch." Volgens Vinke is deze ontwikkeling niet nieuw maar
wordt ze wel steeds erger.
De Algemene Bond van Uitzendorganisaties ABU liet eerder al bij monde van voorzitter H. Kamps weten nog voldoende mogelijkheden voor de uitzendbranche te zien. Hoewel de organisatie zegt sinds de invoering van de flexwet geen betrouwbare beeld van de uitzendmarkt te kunnen schetsen, zijn er kansen. Hierbij moet vooral worden gedacht aan het inschakelen van bijzondere doelgroepen waaronder herintredende vrouwen, allochtonen en ouderen.