Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
18 november 1999
 

[Vacatures]
[BOL]
[EUBOS.NL]
[Siteshopper]
[Veilinghal]
[Autosite]

Copiloot rampvlucht
nu hoofdverdachte

Van onze correspondent - NEW YORK, donderdag

In het onderzoek naar de ramp met de EgyptAir-Boeing die op 31 oktober voor de Amerikaanse oostkust in zee stortte, is een reserve-bemanningslid als hoofdverdachte naar voren gekomen. De nieuwe vermoedens hebben tot woedende reacties geleid in Egypte. Op verzoek van Cairo is overdracht van het onderzoek naar de FBI enkele dagen uitgesteld zodat Egyptische deskundigen de vluchtdata- en cockpitrecorders kunnen bestuderen.


In de huiskamer van de Egyptische familie Batouti staat naast een vaasje met rozen het portret van Gamil Batouti, die volgens Amerikaans onderzoek mogelijk de vliegramp van de Boeing 767 van EgyptAir op zijn geweten heeft. De familie ontkent in alle toonaarden dat de copiloot met zelfmoordplannen rondliep.
FOTO: AP


De 59-jarige voormalige gevechtsvlieger Gamil Batouti zou alleen in de cockpit hebben gezeten toen de automatische piloot werd uitgeschakeld, waarna het toestel in duikvlucht naar beneden ging. Batouti verving eerder dan gepland de vaste copiloot. Op de voice recorder, die de gesprekken in de cockpit opnam, is te horen hoe Batouti in het Arabisch enkele religieuze teksten prevelt vlak voordat gezagvoerder Ahmed Habashi (57) in de cockpit terugkeert en tevergeefs probeert het toestel weer omhoog te trekken.

"Help mij" zou een wanhopige Habashi tegen Batouti hebben gezegd, maar Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat de copiloot juist alles in het werk stelde om het vliegtuig naar de bodem van de Atlantische Oceaan te sturen. Mogelijk is hij ook degene die de motoren uitzette in de dramatische laatste seconden van vlucht 990. Bij de crash kwamen alle 217 inzittenden om het leven.

Ervaring
Batouti, vader van vijf kinderen, zou volgend jaar met pensioen gaan. Hij had 35 jaar ervaring als piloot en werkte sinds 1987 voor EgyptAir. Zijn neef Wahid, eveneens piloot bij EgyptAir, reageerde gisteren witheet op de suggestie dat Batouti verantwoordelijk is voor de ramp. "Mijn oom hield van het leven en hij was onderweg naar Egypte met nieuwe medicijnen voor zijn dochter Aya. Zij was echt alles voor hem", aldus Wahid. De tienjarige Aya is ernstig ziek en wordt regelmatig behandeld door een reumatoloog van het UCLA-ziekenhuis in Los Angeles.

Eerder verklaarde de weduwe van Batouti dat de familie de peperdure behandelingen uit eigen zak betaalt. Maar neef Wahid zei gisteren dat Batouti wel degelijk verzekerd was via EgyptAir. Volgens Wahid is het prevelen van een gebed niet verdacht en wordt de aandacht afgeleid van een mogelijke aansprakelijkheid van vliegtuigfabrikant Boeing.

Het zou volgens luchtvaartdeskundigen niet de eerste keer zijn dat een vliegtuig is neergestort door een zelfmoordactie van een piloot. Dit zou ook de oorzaak zijn van de ramp in 1997 met een SilkAir-Boeing in Indonesië die 104 doden eiste. Minstens twee andere vliegrampen worden toegeschreven aan kwaad opzet in de cockpit: de crash van een Marokkaans toestel in 1994 waarbij 51 doden vielen en het neerstorten bij Tokio van een DC-8 van Japan Airlines in 1982. De copiloot van dit toestel werd later in een psychiatrische inrichting opgenomen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.