Copiloot rampvlucht
nu hoofdverdachte
Van onze correspondent - NEW YORK, donderdag
In het onderzoek naar de ramp met de EgyptAir-Boeing die op 31 oktober
voor de Amerikaanse oostkust in zee stortte, is een reserve-bemanningslid
als hoofdverdachte naar voren gekomen. De nieuwe vermoedens hebben tot
woedende reacties geleid in Egypte. Op verzoek van Cairo is overdracht
van het onderzoek naar de FBI enkele dagen uitgesteld zodat Egyptische
deskundigen de vluchtdata- en cockpitrecorders kunnen bestuderen.
In de huiskamer van de Egyptische familie Batouti staat naast een vaasje
met rozen het portret van Gamil Batouti, die volgens Amerikaans onderzoek
mogelijk de vliegramp van de Boeing 767 van EgyptAir op zijn geweten heeft.
De familie ontkent in alle toonaarden dat de copiloot met zelfmoordplannen
rondliep.
FOTO: AP
De 59-jarige voormalige gevechtsvlieger Gamil Batouti zou alleen in de
cockpit hebben gezeten toen de automatische piloot werd uitgeschakeld,
waarna het toestel in duikvlucht naar beneden ging. Batouti verving eerder
dan gepland de vaste copiloot. Op de voice recorder, die de gesprekken
in de cockpit opnam, is te horen hoe Batouti in het Arabisch enkele religieuze
teksten prevelt vlak voordat gezagvoerder Ahmed Habashi (57) in de cockpit
terugkeert en tevergeefs probeert het toestel weer omhoog te trekken.
"Help mij" zou een wanhopige Habashi tegen Batouti hebben
gezegd, maar Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat de copiloot juist
alles in het werk stelde om het vliegtuig naar de bodem van de Atlantische
Oceaan te sturen. Mogelijk is hij ook degene die de motoren uitzette in
de dramatische laatste seconden van vlucht 990. Bij de crash kwamen alle
217 inzittenden om het leven.
Ervaring
Batouti, vader van vijf kinderen, zou volgend jaar met pensioen
gaan. Hij had 35 jaar ervaring als piloot en werkte sinds 1987 voor EgyptAir.
Zijn neef Wahid, eveneens piloot bij EgyptAir, reageerde gisteren witheet
op de suggestie dat Batouti verantwoordelijk is voor de ramp. "Mijn oom
hield van het leven en hij was onderweg naar Egypte met nieuwe medicijnen
voor zijn dochter Aya. Zij was echt alles voor hem", aldus Wahid. De tienjarige
Aya is ernstig ziek en wordt regelmatig behandeld door een reumatoloog
van het UCLA-ziekenhuis in Los Angeles.
Eerder verklaarde de weduwe van Batouti dat de familie de peperdure behandelingen
uit eigen zak betaalt. Maar neef Wahid zei gisteren dat Batouti wel degelijk
verzekerd was via EgyptAir. Volgens Wahid is het prevelen van een gebed
niet verdacht en wordt de aandacht afgeleid van een mogelijke aansprakelijkheid
van vliegtuigfabrikant Boeing.
Het zou volgens luchtvaartdeskundigen niet de eerste keer zijn dat
een vliegtuig is neergestort door een zelfmoordactie van een piloot. Dit
zou ook de oorzaak zijn van de ramp in 1997 met een SilkAir-Boeing in
Indonesië die 104 doden eiste. Minstens twee andere vliegrampen worden
toegeschreven aan kwaad opzet in de cockpit: de crash van een Marokkaans
toestel in 1994 waarbij 51 doden vielen en het neerstorten bij Tokio van
een DC-8 van Japan Airlines in 1982. De copiloot van dit toestel werd
later in een psychiatrische inrichting opgenomen.
|