Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
18 november 1999
 

[Euromatch/Brunel]
[Yess]
[BOL]
[EUBOS.NL]
[CMG]
[ABN AMRO]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[Compu'Train]

Nederland massaal aan vaatwasser

door Jan Colijn

AMSTERDAM, donderdag

Nu de economische welvaart in ons land floreert als nooit tevoren, is het aantal vaatwasmachines nauwelijks aan te slepen.

Veel huisvrouwen voelen er vandaag de dag kennelijk weinig meer voor om op ouderwetse wijze met afwasblik en -borstel in de keuken te staan schrobben op de vuile vaat. Uit cijfers van de brancheorganisatie Vlehan, de Vereniging van leveranciers van huishoudelijke apparaten in Nederland, blijkt dat de verkoop van de afwasmachines de laatste jaren spectaculair is gestegen.

Het aantal verkochte apparaten is in vijf jaar tijd nagenoeg verdubbeld. Werden er in 1993 in totaal nog 154.999 vaatwassers zowel inbouw als vrijstaand verkocht, vorig jaar waren er dat 306.841. Ook voor dit jaar is er sprake van een ware run op de apparatuur. "Het is een regelrechte rage aan het worden. Het lijkt wel of de mensen elkaar aansteken", laat een medewerker van een elektrozaak weten. "Iedereen wil zo'n ding in zijn keuken."

Marketing-directeur M.J. Remmers van Miele Nederland erkent ruiterlijk dat zijn onderneming het economisch klimaat mee heeft: "Nederland krijgt immers steeds meer huishoudens, terwijl gelijkertijd in veel huishoudens zowel man als vrouw werken en zodoende minder tijd hebben voor de vaat."

Volgens Remmers is Nederland momenteel bezig met een inhaalslag omdat op de vaatwasser lange tijd een taboe rustte. Niet zozeer omdat van aankoop werd afgezien omdat de vrouw-des-huizes vreesde te worden uitgemaakt voor luie huisvrouw, maar daar liggen volgens de zegsman andere motieven aan ten grondslag: "Dat imago is ontstaan tijdens de energiecrisis in de jaren '70 toen het apparaat als milieuverontreinigend werd afgeschilderd. Bovendien werd vaak als excuus opgevoerd dat de afwas een sociaal gebeuren was waarbij prima de gezinsproblemen doorgenomen konden worden, maar volgens mij is een keuken niet de plek om dat soort perikelen te bespreken."

Bovendien speelt volgens Remmers mee dat steeds meer mensen de energievoordelen beginnen te zien: "Je kunt veel efficiënter afwassen en bovendien ben je niet langer bezig de bacteriën via een borsteltje en een theedoek te verspreiden, maar worden ze door de hoge temperatuur juist gedood."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.