Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
18 november 1999
 

[CMG]
[ABN AMRO]
[Compu'Train]
[EUBOS.NL]
[Klik hier naar Matra Nortel]
[BOL]
[Euromatch/Brunel]
[Yess]

NS weigert hoger bod op HSL

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie

DEN HAAG/UTRECHT, donderdag

Minister Netelenbos (Verkeer) is gisteren op de vingers getikt door de Tweede Kamer vanwege haar ruzie met de Nederlandse Spoorwegen over het recht om de hogesnelheidstreinen in ons land te mogen rijden.

De minister stelde dat zij doorgaat met haar plannen en constateerde woedend dat behalve de VVD geen enkele fractie haar vooralsnog het vertrouwen geeft dat zij de gunning van het HSL-vervoer tot een goed einde zal brengen.

NS zette gisterochtend de zaak op scherp met de melding niet in te zullen gaan op de herkansing die de minister het spoorbedrijf, op haar strenge voorwaarden, heeft geboden om alsnog het binnenlandse HSL-vervoer binnen te slepen.

NS-topman R. den Besten liet weten de toekomst van het bedrijf op het spel te zetten, wanneer de NS was gezwicht voor de eisen van de bewindsvrouw. "De minister moet zelf maar bepalen wat er nu gaat gebeuren met de aanbesteding van de flitstrein tussen Amsterdam en Parijs. Ik teken geen dictaat."

Daarop trok de minister de conclusie dat NS zowel voor het binnenlandse vervoer als voor het internationale vervoer kennelijk de strijd wil aanbinden met de internationale concurrentie. Zij weigerde gisteren, ook na herhaaldelijk aandringen van de Kamer, opnieuw met NS te gaan praten. "Het bod van de NS was bovendien zo slecht, dat onderhandelen geen enkele zin meer heeft."

"Ik laat mij niet als een klein kind terugsturen om met de rug tegen de muur met NS te onderhandelen. Dat leidt niet tot een goede uitkomst", zei Netelenbos gisteren tijdens spoedoverleg met de Tweede Kamer. De PvdA-bewindsvrouw wil verder gaan op de ingeslagen weg en een openbare aanbesteding van de flitstreinen voorbereiden.

Dat ging de Kamer veel te ver. Zij wil absolute zekerheid van de minister dat de aanbestedingsplannen wel haalbaar zijn in de praktijk, om te voorkomen dat de minister uiteindelijk met hangende pootjes alsnog bij de NS moet aankloppen.

PvdA, D66 en de oppositie zullen de minister vandaag officieel waarschuwen dat zij geen groen licht krijgt van de Kamer voordat de gevraagde garanties er zijn.

Alleen VVD-woordvoerder Hofstra steunde de minister voluit en stelde dat hij pas achteraf wil beoordelen of Netelenbos haar werk goed heeft gedaan door een contract af te sluiten dat zowel voor de reizigers als 's lands schatkist het beste is.

"Wij dragen de NS een warm hart toe, maar niet tegen iedere prijs. Het is onjuist als wij ons zo onder druk laten zetten door NS dat wij een massief blok tegen de minister vormen", aldus de liberaal.

Eerder die dag veegde de NS al de vloer aan met het werk van de commissie van wijzen, die in opdracht van Netelenbos het bod onderzocht. "Het rapport telt zeker 25 onjuistheden."

Of de NS nu de strijd aangaat met de buitenlandse openbaar vervoerreuzen, liet Den Besten gisteren in het midden. Wel wees de NS-topman erop dat de openbare aanbesteding zou kunnen betekenen dat buitenlandse bedrijven in Nederland wel zouden mogen rijden, terwijl het ondenkbaar is dat de NS zelf in Duitsland of Frankrijk hogesnelheidstreinen mag exploiteren.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.