De minister stelde dat zij doorgaat met haar plannen en constateerde
woedend dat behalve de VVD geen enkele fractie haar vooralsnog het vertrouwen
geeft dat zij de gunning van het HSL-vervoer tot een goed einde zal brengen.
NS zette gisterochtend de zaak op scherp met de melding niet in te zullen
gaan op de herkansing die de minister het spoorbedrijf, op haar strenge
voorwaarden, heeft geboden om alsnog het binnenlandse HSL-vervoer binnen
te slepen.
NS-topman R. den Besten liet weten de toekomst van het bedrijf op het
spel te zetten, wanneer de NS was gezwicht voor de eisen van de bewindsvrouw.
"De minister moet zelf maar bepalen wat er nu gaat gebeuren met de aanbesteding
van de flitstrein tussen Amsterdam en Parijs. Ik teken geen dictaat."
Daarop trok de minister de conclusie dat NS zowel voor het binnenlandse
vervoer als voor het internationale vervoer kennelijk de strijd wil aanbinden
met de internationale concurrentie. Zij weigerde gisteren, ook na herhaaldelijk
aandringen van de Kamer, opnieuw met NS te gaan praten. "Het bod van de
NS was bovendien zo slecht, dat onderhandelen geen enkele zin meer heeft."
"Ik laat mij niet als een klein kind terugsturen om met de rug tegen
de muur met NS te onderhandelen. Dat leidt niet tot een goede uitkomst",
zei Netelenbos gisteren tijdens spoedoverleg met de Tweede Kamer. De PvdA-bewindsvrouw
wil verder gaan op de ingeslagen weg en een openbare aanbesteding van
de flitstreinen voorbereiden.
Dat ging de Kamer veel te ver. Zij wil absolute zekerheid van de minister
dat de aanbestedingsplannen wel haalbaar zijn in de praktijk, om te voorkomen
dat de minister uiteindelijk met hangende pootjes alsnog bij de NS moet
aankloppen.
PvdA, D66 en de oppositie zullen de minister vandaag officieel waarschuwen
dat zij geen groen licht krijgt van de Kamer voordat de gevraagde garanties
er zijn.
Alleen VVD-woordvoerder Hofstra steunde de minister voluit en stelde
dat hij pas achteraf wil beoordelen of Netelenbos haar werk goed heeft
gedaan door een contract af te sluiten dat zowel voor de reizigers als
's lands schatkist het beste is.
"Wij dragen de NS een warm hart toe, maar niet tegen iedere prijs. Het
is onjuist als wij ons zo onder druk laten zetten door NS dat wij een
massief blok tegen de minister vormen", aldus de liberaal.
Eerder die dag veegde de NS al de vloer aan met het werk van de commissie
van wijzen, die in opdracht van Netelenbos het bod onderzocht. "Het rapport
telt zeker 25 onjuistheden."
Of de NS nu de strijd aangaat met de buitenlandse openbaar vervoerreuzen,
liet Den Besten gisteren in het midden. Wel wees de NS-topman erop dat
de openbare aanbesteding zou kunnen betekenen dat buitenlandse bedrijven
in Nederland wel zouden mogen rijden, terwijl het ondenkbaar is dat de
NS zelf in Duitsland of Frankrijk hogesnelheidstreinen mag exploiteren.