Het Amerikaanse telecombedrijf MCI Worldcom heeft bij de Europese
Commissie een formele klacht ingediend tegen onder meer KPN en Libertel.
MCI vindt dat een aantal Europese aanbieders buitensporig hoge prijzen
in rekening brengt voor het bellen van een vaste naar een mobiele telefoon.
MCI heeft een 100 pagina's dik rapport in Brussel ingediend en wil dat
de commissie maatregelen neemt om de prijzen omlaag te krijgen. Volgens
het Amerikaanse bedrijf betalen Europese bellers jaarlijks met zijn allen
zo'n 7,7 miljard teveel als gevolg van het gebrek aan concurrentie.
Behalve KPN en Libertel heeft MCI ook het Duitse Detemobil en Mannesmann
Mobilfunk aangeklaagd en in Zweden het bedrijf Comviq.
De Commissie heeft de klacht van MCI gisteren bevestigd en gaat de zaak
onderzoeken. Als Brussel de klacht gegrond acht, wil MCI een schadevergoeding
eisen van de vijf telecombedrijven. De Commissie kan de betrokken bedrijven
verordonneren hun prijzen aan te passen.
De Europese Commissie richt zijn pijlen al langer op de telecomsector.
Een jaar geleden stelde Brussel reeds een onderzoek in naar de tarieven.
In een aantal landen, zoals Ierland, leidde dat tot prijsmaatregelen maar
in Nederland en Duitsland liet de Commissie dat over aan de nationale
toezichthouders. MCI vindt echter dat die te weinig bevoegdheden hebben
om het mobiele netwerk goed te reguleren.
De Nederlandse toezichthouder Opta heeft in juni Libertel en KPN aangewezen
als grootste marktpartijen om hen daarmee te dwingen de prijzen te verlagen.
KPN zei gisteren in een reactie dat de tarieven voor het bellen van vast
naar mobiel worden afgesproken in samenspraak met de mobiele aanbieder
waar de klant naar toe belt. Beide partijen maken kosten en rekenen die
door aan de beller.