De gezichten van De Wit en financieel collega Robert van
Maasakker vertoonden gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers
een brede glimlach toen zij bekend mochten maken dat Libertel een stijging
van de nettowinst heeft geboekt van 45% tot 58 miljoen. De omzet
van het bedrijf steeg de eerste helft van het boekjaar met 60 procent
tot 925 miljoen. De cijfers ontlokten zelfs een lovende reactie
van ABN Amro, gistermorgen op de radio. Libertel profiteerde vooral van
de enorme toename van het aantal mobiele bellers met een van tevoren betaalde
telefoonkaart, de prepaidkaart. Het overgrote deel 58% van de klanten
heeft zo een kaart. Op 30 september had Libertel bijna 2 miljoen klanten.
Door de concurrentie van nieuwkomers Ben, Dutchtone en Telfort moest
Libertel terrein inleveren. Volgens De Wit is het echter KPN die de zwaarste
klappen heeft gekregen. "Zij zijn volgens onze cijfers teruggegaan van
61 naar 54 procent. In dat licht bezien hebben we het nog niet eens zo
slecht gedaan", meent De Wit. Mees Pierson-analist René Verhoef
vindt het logisch dat het marktaandeel van KPN sterker is gedaald, omdat
KPN simpelweg hoger is ingestapt en daardoor meer te verliezen heeft.
Daarbij zorgde de overgang van een analoog naar een digitaal netwerk voor
klantenverlies, aldus Verhoef.
Baart de daling van Libertels marktaandeel Verhoef weinig zorgen, de toename van de druk op de marges houdt hem meer bezig. Libertel werd de afgelopen maanden geplaagd door extra kosten, onder meer door de mogelijkheid van nummer-portabiliteit.
De concurrentie op de Nederlandse mobiele telecommarkt wordt steeds
moordender. Onlangs maakte Dutchtone nog bekend landelijke dekking aan
haar klanten te kunnen bieden; rest alleen Ben nog. Het is juist op het
gebied van dekking dat Libertel zich wil onderscheiden van de concurrentie.
"We willen ervoor zorgen dat we een netwerk hebben dat zo min mogelijk
stoort, met een zo goed mogelijke geluidskwaliteit", verzekert De Wit.
Hij wordt het voortdurend vechten tegen de concurrentie niet moe, integendeel:
"Het is alsof je middenin een spannend jongensboek zit. Daar wil je toch
ook niet uitstappen."
Libertel is erg optimistisch over de toekomst. Ondanks de tarievenoorlog denkt het telecombedrijf over het hele boekjaar te kunnen blijven profiteren van een als kool groeiende mobiele telecommunicatiemarkt. Het voorziet dan ook een forse stijging (minimaal 45 procent) van de winst voor afschrijvingen en belasting.
Het afgelopen jaar is de markt verdubbeld. Over twee tot drie jaar heeft ongeveer 70 procent van alle Nederlanders een mobiele telefoon, voorspelt De Wit. "Aan het einde van het boekjaar, eind maart 2000, zal 45 tot 46% procent van alle mensen een mobiele telefoon hebben.". Nu is ongeveer 37% van alle Nederlanders in het bezit van een 'mobieltje', dat zijn er samen 6,3 miljoen.
Libertel heeft internet tot speerpunt van beleid verheven. De Wit zegt zich geen zorgen te maken over concurrentie van de talloze gratis internet-aanbieders via het vaste net. Begin volgend jaar start de onderneming, in navolging van KPN, met internetdiensten via de mobiele telefoon. Het gaat om persoonlijke diensten zoals het aflezen van beurskoersen en nieuws. Samen met een aantal banken, waaronder de ING Bank en de SNS Bank, probeert Libertel momenteel de mogelijkheid uit van bankieren via de mobiele telefoon.
Ook verwacht het telefoniebedrijf veel van zogenoemde GPRS-diensten. Daarmee kan de mobiele beller zeer snel over het internet surfen. "Deze dienst werkt twee keer zo snel als de vaste telefoon thuis", claimt De Wit. "Samen met Ericsson en Vodafone (de moeder van Libertel, red.) beginnen we binnen onze onderneming met een proefproject. Bij goede resultaten kunnen we daarmee vanaf juli volgend jaar de markt op."