Kabelfabrikant Draka neemt de Zweedse en Noorse kabelactiviteiten
van het Zweeds/Zwitserse conglomeraat ABB over. De activiteiten voegen
EUR200 miljoen toen aan de omzet, waarmee Draka haar marktaandeel in Noordwest-Europa
vergroot tot een slordige 25%.
De overname past in de strategie om een in de grote Europese markten
een marktaandeel van minimaal 15% te behalen. Eerder dit jaar acquireerde
Draka het Britse Delta en het Nederlandse NKF, evenals Draka een voormalige
Philips-dochter. De nieuwste aanwinst betreft twee vestigingen in Zweden
(ca. 275 werknemers) en drie in Noorwegen (575 werknemers). Daarmee komt
de totale omzet van Draka op EUR1,6 miljard (ruim 3,5 miljard),
goed voor een derde plaats in de Europese kabel-top drie.
Voorlopig is er vanuit de in Amsterdam gevestigde holding even geen nieuws
te verwachten, zo stelde topman ing. S.J. van Kesteren gisteren tijdens
een persconferentie. "Het is nu even alle hens om de aanwinsten te consolideren."
Volgens de directievoorzitter is Draka net op tijd geweest, aangezien
het afgelopen jaar in het teken heeft gestaan van bedrijven die zich òf
hebben versterkt, òf zich hebben teruggetrokken uit de kabelmarkt.
"Echt grote kansen zitten er nu niet meer bij. De kleine en middelgrote
regionale fabrikanten zijn overgebleven."
De ABB-fabrieken behalen niet de door Draka nagestreefde rentabiliteit
van 12%, een doel dat overigens al eerder verder uit beeld raakte door
de overname van NKF. "De Noorse bedrijven zitten iets onder onze target,
de Zweedse een stuk", aldus Van Kesteren. Door de verschillende vestigingen
meer gespecialiseerd werk te laten doen en de marketinginspanningen te
combineren denkt Draka "binnen twee tot drie jaar" de doelstelling te
hebben gehaald. De acquisitie draagt wel al bij aan een toename van de
winst per aandeel.
Van Kesteren wilde gisteren niets kwijt over het bedrag dat aan ABB wordt
betaald. De overname wordt gefinancierd met een overbruggingskrediet,
dat uiterlijk in maart 2000 wordt omgezet in een definitieve regeling
waarbij een uitbreiding van het aantal waarschijnlijk onderhands te plaatsen
aandelen niet meer zal zijn dan 10% van het huidige aandelenkapitaal.
De producten van de nieuwe aanwinsten passen precies in het rijtje kernactiviteiten
van Draka: communicatiekabels (koper en glasvezel), klantspecifieke kabels
(bijvoorbeeld in de auto-industrie) en laagspanningskabels (elektriciteitskabels
in gebouwen). De productie van de grotere energiekabels, afkomstig van
NKF, wordt nog voor het einde van dit jaar aan Pirelli overgedaan.
Naar verwachting zal de communicatiemarkt, die door onder meer het
sterk toenemende internetverkeer met 15 à 20% per jaar groeit,
binnen drie tot vijf jaar goed zijn voor de helft van de Draka-omzet.
Nu is dat nog 40%. De markt voor laagspanningkabels (35% van de omzet)
is het minst spectaculair, en gaat qua groei ongeveer gelijk op met het
nationaal inkomen. Daar tussenin zitten de klantspecifieke kabels, waarvan
er jaarlijks zo'n 8 tot 10% meer worden afgezet. "Dat komt vooral doordat
de hoeveelheid kabel per vliegtuig of auto sterk is gestegen", aldus Van
Kesteren.