'Vloerverwarming' op de A10
door Dominique Weesie
DEN HAAG, woensdag
Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheid om in 2001
de ringweg van Amsterdam te voorzien van vloerverwarming. Op die manier
wordt strooien bij sneeuw en ijzel in de toekomst overbodig.
Met deze revolutonaire techniek is eerder met succes geëxperimenteerd
op een deel van de Haringvlietsluizen. De resultaten zijn zo succesvol
dat is besloten het systeem op grote schaal in ons land te gaan toepassen.
Op dit moment wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar toepassing
van de vloerverwarming op de rijksweg A10, die in 2001 voor groot onderhoud
gedurende drie maanden voor een groot deel wordt afgesloten. Zo heeft
Rijkswaterstaat desgevraagd bevestigd. Maar ook voor de nog aan te leggen
snelwegen A4 (Midden Delftland) en A5 (Haarlemmermeer) wordt het systeem
overwogen, evenals de nieuwe vijfde baan van Schiphol.
Het zogenaamde WinnerWay-systeem, waarmee Rijkswaterstaat sinds 1998
met een viertal bedrijven experimenteert, komt erop neer dat het asfalt
wordt gebruikt als zonnecollector. In de zomer wordt de warmte van het
asfalt opgeslagen in een zandlaag op honderd meter diepte. Daardoor koelt
het wegdek af, wat vervorming en spoorvorming van het asfalt voorkomt.
In de winter wordt deze opgeslagen warmte gebruikt om
het wegdek vorst- en sneeuwvrij te houden. Strooien, wat verreweg de meeste
schade veroorzaakt aan het asfalt, wordt op die manier overbodig. Berekeningen
leren dat de levensduur van het wegdek met zo'n vijftien jaar kan worden
verlengd.
Veiligheid
Volgens A. Opdam van Arcadis, het grootste ingenieursbureau van Europa en een van de deelnemers in het project, verdient het systeem zich binnen vijf tot tien jaar terug. "De weg gaat veel langer mee en het onderhoud is minimaal. Bovendien betekent de vloerverwarming een enorme impuls voor de verkeersveiligheid."
De goede resultaten heeft Rijkswaterstaat inmiddels doen besluiten om de gehele Haringvlietdam te voorzien van de vloerverwarming. Ook de provinciale weg N15 krijgt verwarmd asfalt. Voor de A4, A5 en A10 lopen haalbaarheidsstudies, evenals voor de A59 bij Rosmalen, de A32 bij Leeuwarden en de N11 Alphen aan den Rijn-Bodegraven. Maar ook vanuit het buitenland is inmiddels belangstelling getoond voor deze Nederlandse vinding.
Rijkswaterstaat onderzoekt nog of naast de voordelen van verminderde slijtage en de langere levensduur van het asfalt ook de zogenaamde restwarmte kan worden aangewend voor energiewinning. Opdam: "Van de energie die in de zomer wordt gewonnen is slechts twintig procent nodig om in de winter het asfalt ijsvrij te houden. De resterende tachtig procent kan vervolgens worden aangewend voor de verwarming van gebouwen. Ter illustratie: Wanneer de vijfde baan van Schiphol straks is uitgerust met dit systeem, houden we genoeg energie over om heel Amsterdam Zuid-Oost te verwarmen."
|