Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
15 november 1999
 

[BOL]
[Yess]
[Compu'Train]
[CMG]
[Bank of Scotland]
[Euromatch/Brunel]

Honderden piloten mogen niet
vliegen door chaos bij RLD

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, maandag

Honderden verkeersvliegers van de KLM en andere Nederlandse maatschappijen mogen niet vliegen, omdat zij al wekenlang hun brevet missen.

De Rijks Luchtvaartdienst (RLD) heeft de vliegbrevetten als gevolg van een administratieve chaos niet op tijd afgegeven. Al weken tevoren zag men de problemen met de brevetten aankomen, maar beloofde oplossingen zijn in de praktijk uitgebleven.

De KLM, waar nu alleen al 150 à 200 vliegers hun brevet missen, heeft al herhaaldelijk vluchten op het laatste nippertje moeten redden door reserve-vliegers op te roepen. "Annuleringen zijn gelukkig nog niet het geval geweest", aldus KLM-woordvoerder Peter Offermans.

Piloten zonder verlengd brevet mogen niet vliegen. "Wij sturen onze vliegers ook niet zonder de geldige papieren de lucht in", aldus de KLM-woordvoerder. De KLM is, volgens hem, vrijwel dagelijks met de RLD in overleg om de problemen op te lossen. Als de situatie veel langer duurt, zullen vluchten geannuleerd moeten worden.

De problemen zijn te wijten aan een administratieve chaos en gedemotiveerde ambtenaren bij de RLD. De wanorde is een gevolg van de overschakeling naar een nieuw systeem, onder meer in verband met de vervanging van het Nederlandse door een Europees brevet.

De RLD kampt al langer met interne ruzies, meningsverschillen en demotivatie van de medewerkers. De dienst valt ruwweg te verdelen in twee kampen: de Haagse RLD, die de politieke wensen van minister Tineke Netelenbos (Verkeer) inwilligt en de medewerkers in Hoofddorp, met name de Luchtvaartinspectie, die de opgelegde milieu- en geluidregels op Schiphol niet langer verantwoord achten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.