De KLM, waar nu alleen al 150 à 200 vliegers hun brevet missen,
heeft al herhaaldelijk vluchten op het laatste nippertje moeten redden
door reserve-vliegers op te roepen. "Annuleringen zijn gelukkig nog niet
het geval geweest", aldus KLM-woordvoerder Peter Offermans.
Piloten zonder verlengd brevet mogen niet vliegen. "Wij sturen onze vliegers
ook niet zonder de geldige papieren de lucht in", aldus de KLM-woordvoerder.
De KLM is, volgens hem, vrijwel dagelijks met de RLD in overleg om de
problemen op te lossen. Als de situatie veel langer duurt, zullen vluchten
geannuleerd moeten worden.
De problemen zijn te wijten aan een administratieve chaos en gedemotiveerde
ambtenaren bij de RLD. De wanorde is een gevolg van de overschakeling
naar een nieuw systeem, onder meer in verband met de vervanging van het
Nederlandse door een Europees brevet.
De RLD kampt al langer met interne ruzies, meningsverschillen en demotivatie
van de medewerkers. De dienst valt ruwweg te verdelen in twee kampen:
de Haagse RLD, die de politieke wensen van minister Tineke Netelenbos
(Verkeer) inwilligt en de medewerkers in Hoofddorp, met name de Luchtvaartinspectie,
die de opgelegde milieu- en geluidregels op Schiphol niet langer verantwoord
achten.