Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, vrijdag
Open TV hoopt met haar beursgang ongeveer $100 miljoen bij elkaar te krijgen. De producent van software voor kastjes voor internet-televisie (set-top boxes) wil hiermee onder meer investeren in t-commerce; winkelen via de televisie.
Op 23 november moet Open TV, statutair gevestigd op de Britse Maagdeneilanden, een eerste notering krijgen op zowel de Amsterdamse effectenbeurs als aan de Amerikaanse Nasdaq. "Met de opbrengsten willen wij investeren in toepassingen die interactieve reclames en t-commerce mogelijk maken," zegt bestuursvoorzitter Jan Steenkamp.
Voordelen t-commerce
Volgens de Zuid-Afrikaan biedt t-commerce veel voordelen ten opzichte
van e-commerce het kopen van producten via internet. "Digitale televisie
heeft een veel betere kwaliteit en snelheid." Bij een digitale boekenwinkel
die haar waren op het net aanbiedt, moet het niet blijven bij een saai
rijtje titels, die de bezoeker aan kan klikken met de muis. "Met digitale
televisie hoor je een leuk achtergrondmuziekje en zie je de auteur van
alles over zichzelf en zijn boek vertellen", geeft Steenkamp als voorbeeld.
Een aandeel Open TV moet tussen de $14 en $16 opbrengen. Bij een prijs
van $15 en een uitgifte van 7 miljoen stuks betekent dat een opbrengst
van zo'n $100 miljoen. Hoeveel het aandeel precies moet gaan kosten wordt
op 23 november bekendgemaakt.
Open TV is een dochteronderneming van de internationale televisie-maatschappij MIH en wereldwijd marktleider op het gebied van software voor set-top boxes. Dertien televisie-maatschappijen maken gebruik van de software van Open TV, waaronder BSkyB in Groot-Brittannië en TPS in Frankrijk. "In Nederland zijn Casema en Mediakabel aan het proefdraaien met onze software," aldus de bestuursvoorzitter.
Over de toekomstperspectieven voor de markt van digitale televisie zegt Steenkamp: "Nu ontvangen een miljard huishoudens analoge televisie. Binnen tien tot twintig jaar zal dit allemaal vervangen zijn door digitale televisie."